2013 var et år med store endringer. Arbeidet med bygging av kinosaler, etablering av ny trapp og utforming av ny første etasje pågikk samtidig som det ble gjennomført en omfattende prosess med ny organisering. I tillegg ble det arbeidet aktivt med å utforme en modell for framtidas bibliotektilbud.
Grunnlaget for det som media har omtalt som «superbiblioteket» ble lagt i 2013, og på tross av mange endringer har brukerne sluttet aktivt opp om de mange tilbudene.
Sølvbergets visjon:
Sølvberget skal være den beste formidleren av kunnskap for alle og landets fremste arena for kreativitet. Gjennom opplysning og opplevelser skal trofaste gjester beholdes og nye mennesker begeistres. Byens største møteplass skal dyrke romslighet og refleksjon.
Sølvbergets kunnskap og kompetanse skal ikke vokse i takt med byens og regionens befolkning – vi skal ligge foran. Vi skal formidle de gode historiene og være en trygg veiviser i en informasjonsjungel som stadig vokser seg tettere.
Visjonen gjennomsyrer arbeidet som foregår ved kulturhuset, og anses som godt innarbeidet hos de ansatte.
Sølvbergets virksomhet består av drift av bibliotek, aktiv litteratur- og musikkformidling, programvirksomhet, internasjonalt kulturnettverk, nettsider, sosiale medier og Kapittelfestivalen. Bibliotekvirksomheten på Sølvberget drives av følgende team: Første etasje, Kultur, Musikk- og film, Fakta og digitalt og Barn- og ungdom. I tillegg drives flere bydelsrettede tjenester, blant annet skolebiblioteksentralen, fengselsbibliotek og Madla bibliotek fra Sølvberget. Det nasjonale nord-sør-kompetansebiblioteket ligger også på Sølvberget.
Sølvberget er til enhver tid involvert i flere prosjekter. De viktigste i 2013 var: Leselyst og språkutvikling i samarbeid med Oslo, Bergen, Trondheim og Kristiansand. Digital Utvikling og samarbeid også i samarbeid med de fire andre storbyene. Fase 1 av arbeidet med litteraturhus/Kiellandsenter er også lagt til Sølvberget. Shahrazad, stories for life, et 5-årig EU-prosjekt ble avsluttet i 2012, men rapporteringen til EU pågikk i 2013.
Sølvberget forvalter Kulturbanken på oppdrag fra kommunen. Sølvberget har samarbeidsavtaler med Rogaland fylkeskommune om fjernlånstjenester og med ICORN, fribynettverket for forfulgte forfattere, om kontorlokaler og annet.
Samlet gir dette en bredde få av fylkets kulturinstitusjoner er i nærheten av. Det betyr også at Sølvberget, husets ansatte og filialer står ansvarlig for arrangement som spenner fra bokprater, filmvisninger, konserter og lesestunder for barn til ministermøter, debatter og foredrag.
Regnskapet er gjort opp i balanse. Ett overskudd på kr 2.572.920 er overført til foretakets disposisjonsfond. Årets resultat skyldes stort sett momsrefusjonen av investeringene og positiv avvik av pensjonspremien. Pensjonspremien må sees i sammenheng med at pensjonsforpliktelsene vil utløse framtidige kostnader. Det er betydelig økning av kostnadene til pensjonspremien allerede fra neste regnskapsår.
2013 var et spesielt år for Sølvberget, et år for omorganisering og investeringer. Regnskapet for 2013 er preget av ombygginger og forberedelsene til å åpne ny første etasje for publikum. Samlede driftsutgifter er stort sett i tråd med vedtatt budsjett, mens inntektene er langt høyere. Her ligger hovedforklaringen på årets overskudd.
Investeringene i forbindelse med «Nye Sølvberget» er noe forsinket, men følger ellers oppsatt plan. En direkte konsekvens av investeringene i 2013 er økning i momsrefusjoner i forhold til tidligere år.
Driftsinntekter
Her er det «overføringer med krav om motytelse» som fører til den store inntektsøkningen. Dette skyldes i hovedsak følgende forhold: Refusjon syke og svangerskap på kr 1.340.000 er ikke budsjettert, fordi det tas utgangspunkt i at alle jobber hele tiden. Når det gjelder mva, er det på inntektssiden ført investeringsmoms på kr 1.380.000. Det er en motpost til dette på utgiftssiden som gjelder overføring til investeringsregnskapet kr 1.225.000. Dette betyr merinntekt på kr 155.000. Ikke budsjettert renteinntekter fra Shahrazadfondet på kr 600.000 er også ført her.
Driftsutgifter
Utgiftene til lønn er lavere enn budsjettert. Dette skyldes at det har vært vanskelig å få tak i nok vikarer ved vakanser og sykdom, og at pensjonsutgiftene er lavere enn budsjettert.
Øvrige driftsutgifter er stort sett som budsjettert, bortsett fra «overføringer». Dette skyldes økte momsutgifter og økte pensjonsinnbetalinger til kommunen.
Det må i tillegg nevnes at energiutgiftene er langt høyere enn i 2012 etter at Stavanger kommune har inngått ny avtale om strømforsyning med Lyse. Sølvberget har bedt Stavanger Eiendom å følge opp leverandøren for å avklare hva som forårsaker økningen. Husleieavtalen med Stavanger kommune er ennå ikke reforhandlet som følge av kinoombyggingen. Sølvbergets areal er redusert, og dette gjenspeiles ennå ikke i leieprisen. Finanskostnadene er som budsjettert på 1,8 millioner, men bare 700 000 av dette er kompensert fra kommunen. Denne utfordringen vil øke i årene framover på grunn av nye investeringer.
I følge regnskapsoversikten har Sølvberget et stort forbruk av konsulenttjenester, kr 2,7 mill. Dette er tjenesteproduksjon, dvs. honorarer til artister, forfattere og lydteknikere, samt utvikling av app og grafisk design.
Kulturbanken
Huset er preget av en del gjennomstrømming blant leietakerne og dette gir noe uforutsigbarhet når det gjelder inntektene. På grunn av dårlig inneklima og enkelte leietakernes dårlige likviditet, har Sølvberget hatt noen tvister og tap. Der er usikkerhet om Kulturbankens framtid og faktiske kostnader til drift, og Sølvberget har vært forsiktige med å belaste oppsatt driftsbudsjett. Dette fører til et positiv resultat på 2,4 millioner som kan ses i sammenheng med framtidige behov for oppgraderinger og rehabilitering.
Shahrazad
I juni godkjente EACEA endelig Sølvbergets rapport av Shahrazadprosjektet. Dette har to direkte konsekvenser for regnskapet: Sølvberget sitter igjen med et positiv resultat i balansen på rundt 2,4 millioner, og årets renteinntekter på kr 600.000 er ført som inntekt i regnskapet. Sølvberget har vært veldig forsiktig med å ta ut utgifter til administrasjon i løpet av de fem årene prosjektet har vart, på grunn av stor risiko i forhold til EUs endelige godkjenning. Derfor har det vært satt av midler i Shahrazadfondet for at Sølvberget skulle sikre seg mot eventuelle motkrav fra EU. Nå er dette et fond som kan brukes til framtidige prosjekter og tiltak.
Disposisjonsfond
Styret vedtok å bruke hele overskuddet fra i fjor på kr 1.656.941 som ble avsatt til disposisjonsfondet. Her ble det brukt kr 77.896 til drift og kr 850.000 i investeringsregnskapet. Resten er øremerkede midler som er overført til 2014.
Resultatmål:
2013 var et spennende og utfordrende år for de ansatte. Nye Sølvberget førte med seg ombygging, omstrukturering og endring av arbeidsplasser og arbeidsoppgaver.
Styret vedtok i mars ny organisering for Sølvberget, der man gikk fra en tradisjonell linje-stab organisering til en matrisemodell, med stor grad av teamorganisering. Lederteamet ble redusert fra 7 til 4 personer, og etter intern utlysning ble det ansatt tre nye fagsøyleledere. De øvrige ansatte ble deretter fordelt på fagsøyler og team, etter at alles ønsker var samlet inn. Det var tett samarbeid mellom ledelse, tillitsvalgte og ansatte gjennom hele omorganiseringsprosessen, og det ble lagt vekt på løpende informasjon. Det ble også brukt ekstern konsulent og bistand fra Stavanger kommune, personal og organisasjon.
Sølvberget hadde 73 fast ansatte, fordelt på 58,51 årsverk, og tre årsverk knyttet til prosjektstillinger ved utgangen av 2013. 32 prosent av arbeidstakerne var menn og 68 prosent kvinner. Frem til omorganiseringen trådte i kraft 01.06.2013 var det 28 prosent menn i ledende stillinger, etter omorganiseringen var det 25 prosent menn i ledende stillinger. Det arbeides aktivt med å rekruttere flere mannlige arbeidstakere og flere arbeidstakere med minoritetsbakgrunn. Dette blir vektlagt når det kalles inn til intervju. Det ble i 2013 ansatt fem nye medarbeidere i faste stillinger, mens fire sluttet.
Sølvberget hadde et sykefravær på 5,8 % i 2013 (3,5 % i 2012). En økning i sykefraværet var ikke overraskende, som en konsekvens av byggearbeid og omorganisering. Flere langtidssykemeldinger bidro til at sykefraværsprosenten steg. Ingen av de langtidssykemeldte oppgav at fraværet skyldes forhold på arbeidsplassen. Men vi må anta at store endringer i organisasjonen påvirker ansattes arbeidssituasjon og dermed sykefraværet. Egenmeldt sykefravær gikk ned med 7,3 % i 2013, noe som er svært positivt i forhold til årets utfordringer. I følge tall fra NAV ligger sykefraværet på Sølvberget lavt sammenlignet med resten av Stavanger kommune.
Det ble ikke blitt gjennomført medarbeiderundersøkelse i 2013. Men resultatene fra medarbeiderundersøkelsen i 2012 var grunnlag for tiltak som ble innarbeidet i HMS-planen for 2013. Hovedområdene som ble fokusert på i 2013 var: Ledelse, arbeidsomfang og organisering av arbeidet, service og kvalitet og lønnsnivå.
HMS-arbeidet i 2013 var preget av det omfattende bygningsarbeidet som har pågått på huset. Det var store utfordringer med støy, ventilasjon og inneklima. I tillegg har arbeidet med Nye Sølvberget engasjert og involvert ansatte. Når det gjelder internkontroll for øvrig, er det arbeidet med å få på plass gode rutiner etter fysisk ombygging og omorganisering. Rutinene i forhold til daglig kasseoppgjør er skjerpet inn, og det er planlagt omlegging i forblindelse med åpning av ny første etasje.
Som en del av HMS-arbeidet for å fremme et godt arbeidsmiljø ble det gjennomført en rekke sosiale tiltak i 2013: Flere frokostserveringer, gratis filmvisning, omvisninger i bryggeområdet, julelunsj og påskelunsj for ansatte, lunsj for pensjonister, sommerfest, julebord, familiedag i Trollskogen, ukentlig HMS-trening med enten yoga, fotball og turgruppe. Det har i tillegg vært små stunt i kantinen med vafler, frukt, kake og utlodning og vi har opprettet en lukket facebookgruppe for ansatte. Denne har vært viktig for å bygge en positiv organisasjonskultur, og har blitt brukt til å dele positiv informasjon om ting som skjer, tilbakemeldinger fra publikum, presseoppslag, avtale uformelle møter osv.
Sølvberget har i 2013 skrevet under IA-avtale med NAV. Vi har tidligere vært en del av kommunens IA-arbeid, men en egen avtale vil styrke vårt samarbeid med NAV arbeidslivssenter.
Den vedtatte etiske standarden for Stavanger kommune gjelder også for Sølvberget. Det er ikke satt i verk spesielle tiltak på dette området i 2013. Det er ikke avholdt kontaktmøte mellom kommunalutvalget og foretakene.
Resultatmål:
Sølvberget er et senter som hver dag imøtekommer innbyggernes daglige ønsker og behov. Et hus der venner møtes over en kopp kaffe. Et sted der bokskatter og filmperler finner nye lesere. Et hus der studenter får ro og inspirasjon. Et hus som gir rom og armslag til ytringsfrihet og viktige stemmer.
Da resultatmålene ble utarbeidet, var forutsetningen at ny første etasje åpnet fra høsten 2013. Dette ble senere utsatt til januar 2014, noe som i stor grad påvirker årets resultat.
Besøk og utlån
Dersom man regner med besøket ved SF Kino endte totalbesøket for Sølvberget i 2013 opp på 1.202.609. Sølvberget er med andre ord fortsatt fylkets desidert mest besøkte kulturinstitusjon. Dette synliggjør også at alle elementene som er samlet under Sølvberget-paraplyen drar positive veksler på hverandre.
Besøket ved Stavanger bibliotek endte på 870.453. Det var en økning på to prosent i forhold til året før. Dette er høyere enn forventet, på bakgrunn av at åpningen av første etasje ble utsatt, at det var omfattende byggearbeider hele året, og at deler av biblioteket var stengt i perioder på grunn av dette.
Arrangementer
Det ble gjennomført 334 arrangement og 231 klassebesøk/brukerorienteringer i Sølvbergets regi i 2013. 191 av arrangementene var for barn, og gjennomsnittsbesøk pr arrangement var 64 (56 i 2012). Dermed økte gjennomsnittsbesøket pr arrangement med 14 prosent, som er over målsettingen. Det var litt færre arrangement enn året før, men mange flere klassebesøk. Det samlede besøket på Sølvbergets arrangementer var 21.411. Arrangementene på Kapittel 13 er ikke med i disse tallene. Med tanke på hvor preget huset har vært av ombyggingen er dette imponerende. All ære gis til de ansatte og til et tålmodig og trofast publikum.
Internasjonalt kulturnettverk er en viktig bidragsyter med 42 arrangement og nærmere 8000 besøkende. De viktigste arrangementene er Kulturkafeene på lørdager, møteserien «Global morgen» og Barnas Verdensdag. Kulturhusets virksomhet viser godt igjen i bybildet. Barne- og ungdomsbibliotekets ansatte er gode eksempler på dette. Avdelingen sørget for å sette barnelitteratur på regional dagsorden gjennom leselystkonkurransen «Årets bok». Publikum som gjestet «Sommer i parken» fikk også møte avdelingens dyktige formidlere.
Samlet utlån for biblioteket var 667.553. Dette var en nedgang på 2 % fra året før. Det er faktabøker og musikk som har størst nedgang i utlånet, mens utlån av barnebøker og skjønnlitteratur er nokså stabilt. Madla bibliotek har også nedgang i utlånet på 10 %. Utlånet av e-bøker var over 5.000, som er et lavt tall sammenlignet med det totale utlånet, men høyt i forhold til antall titler.
Litteraturfestivalen Kapittel ble etablert av Sølvberget for 19 år siden, og 2013 var nok et godt år for festivalen. Festivalens etablerte stilling i regionen og nasjonalt ble ytterligere befestet. Med 13000 (10500 utenom Piaf i full symfoni) besøkende var det en formidabel besøksrekord over fjorårets ca. 10000. Organisatorisk var festivalen også stabil, med et godt frivilligkorps, en engasjert kulturhusorganisasjon og tryggere rutiner. Årets tema var «stemme». Temaet skulle gi oss mulighet til å utforske fenomener som personlig stil, fysisk stemme og demokratisk deltakelse/aktivisme.
Hele Rogaland leser er et leseprosjekt som hadde sitt utspring fra Sølvberget. Sølvberget leder styringsgruppen for prosjektet. Sølvberget hadde redaksjonelt ansvar for antologien som var årets bok. Boka med tittel «Makt, ofre og idioter – en antologi om makt i Rogaland» ble lansert på Sølvberget med bl.a. fylkesordfører til stede. Det var flere arrangementer under Kapittel med tema fra boka.
Den digitale satsningen ved Sølvberget ga resultater i 2013. Sølvberget startet utlån av e-bøker på norsk 23. mars. Foreløpig er dette en forsøksordning som omfatter Kulturfondbøker fra 2012 og 2013. Ebok-tilbudet har for øvrig blitt godt mottatt av publikum, og gitt Sølvberget mye oppmerksomhet i både presse og sosiale medier.
Sølvbergets app er utviklet for to nye plattformer. Sølvberget har fått støtte fra Nasjonalbiblioteket til dette.
Det ble også gjennomført ytterligere runder med intern kursing, blant annet i bruk av sosiale medier og ipad i bibliotekarbeidet. Prosjektet Digital samarbeid og utvikling (DUS) er startet med prosjektmidler fra Nasjonalbiblioteket. Dette er et samarbeidsprosjekt mellom Oslo, Bergen, Trondheim, Kristiansand og Stavanger for å styrke den digitale kompetansen og dele kunnskap mellom bibliotekene.
Det er også svært gledelig at 2013 var det beste året noensinne for Sølvbergets nettsider. Besøket på nettsidene endte på 360.465. Veksten for Sølvbergets tilstedeværelse i sosiale medier var også stor.
Resultatmål:
Sølvberget skal være et senter som hver dag imøtekommer innbyggernes daglige ønsker og behov. Et hus der venner møtes over en kopp kaffe. Et sted der bokskatter og filmperler finner nye lesere og seere. Et hus der studenter får ro og inspirasjon. Et hus som gir rom og armslag til ytringsfrihet og viktige stemmer.
Vi presenterer et unikt produkt som aldri må tas for gitt, verken av ansatte eller bevilgende myndigheter. Bibliotekloven er en bærebjelke i det norske samfunn og Sølvberget er en stolt bærer av samfunnsoppdraget. Kulturhusets ansatte skal i tillegg være forberedt på å dekke de behovene som kommer til å dukke opp i framtiden.
Utviklingsprosjektet «Nye Sølvberget» er verktøyet som sikrer at kulturhuset kan fortsette å være en attraktiv møteplass i sentrum, og at bibliotekets samfunnsoppdrag oppfylles. Den nye, ombygde førsteetasjen åpnet først januar 2014, men alle forberedelser ble gjort i 2013. Her er det smakebiter fra hele bibliotekets samlinger, digitale tjenester, varierte sitteplasser, utstillingsområde og arrangementsarena. Et viktig supplement til tilbudet blir nyåpnet kafe, som drives av Renaa Restauranter AS. Arbeidet med å utvikle og fornye 2. – 4. etasje fortsetter i 2014.
For å styrke Sølvbergets omdømme, er det arbeidet med ny kommunikasjonsstrategi startet, og det har blitt arbeidet aktivt for å engasjere ansatte til å være ambassadører i sosiale mediekanaler. En viktig satsing har vært å skape forventninger til de nye tilbudene fram mot åpningen tidlig i januar 2014.
Styret har vedtatt utvidede åpningstider for Sølvberget, som innebærer at den nye første etasjen skal være åpen fra 08.00 om morgenen og 21.00 om kvelden. I helgene åpnes det noe seinere, men fortsatt er det åpent til 21.00.
Formannskapet oppnevnte våren 2013 en politisk arbeidsgruppe som skulle bistå Sølvberget i arbeidet med en disposisjonsplan for Kulturbanken. Arbeidsgruppa leverte sitt forslag i løpet av høsten og saken ble oversendt politisk behandling via Sølvbergets styre. Det er løpende oppfølging av leietakere og andre brukere av huset, både eksisterende og potensielle interessenter. Dette er krevende, fordi inneklimaet i bygget tidvis er nokså problematisk.
Litteraturhus/Kiellandsenter-prosjektet avsluttet i 2013 arbeidet med utprøving av aktiviteter i Kulturbanken. Basert på erfaringer med prøvedrift og politiske vedtak, ble det i stedet igangsatt et utredningsarbeid for å avklare idéer og formaliteter i forhold til MUST, Riksantikvaren og Kulturdepartementet. Det ble framlagt sak høsten 2013 der det ble
foreslått noen avklaringer som gjelder driftsmodell og videre framdrift. Saken ble oversendt til politisk behandling via Sølvbergets styre.
Med vårt nye opplevelsesbibliotek i første etasje ønsker vi å tiltrekke oss nye grupper av befolkningen, og gjøre Sølvberget til den uavhengige møteplassen og arenaen for offentlig samtale og debatt som innbyggerne fortjener og som politikerne etterspør gjennom ny biblioteklov.
2014 feires tohundreårsjubileum for grunnloven vår. Sølvberget ønsker å stimulere både til nysgjerrighet og refleksjon gjennom å belyse demokrati og ytringsfrihet fra mange ulike vinkler i løpet av året. Stavanger har en lang og stolt tradisjon som Friby for forfulgte forfattere som er organisert på Sølvberget. Gjennom vårt arbeid med Friby Stavanger og ICORN, minnes vi stadig om at rettigheter som er en selvfølge for oss, er under sterkt press i mange andre land. Kapittel-festivalen har valgt en Olje som tema for 2014. Begrepet skal være en inngang til diskusjoner knyttet til nasjonalfølelse, vekst, naturressurser, men også demokratiutvikling og bærekraft. Å bruke diskusjoner om litteratur til å belyse slike helt sentrale problemstillinger – både for regionen vår, nasjonalt og globalt – vil understreke Kapittels unike rolle som en samfunnsengasjert litteraturfestival.
Styret retter en stor takk til Sølvberget KFs medarbeidere som har lagt ned et imponerende arbeid i 2013. Det er kulturhusets ansatte som sørger for at Sølvberget lever opp til sin målsetting om å være hele byens dagligstue.
Styret vil også takke alle samarbeidspartnere for et rikholdig og engasjerende 2013.
Den største takken fortjener imidlertid Sølvbergets trofaste, nysgjerrige og ivrige publikum.
Stavanger 10.03.2014
Besøk | 2012 | 2013 | % utv. |
---|---|---|---|
Besøk Sølvberget | |||
Stavanger bibliotek, hovedbibliotek | 714393 | 740569 | 4 % |
SF-kino Stavanger | 447777 | 462040 | 3 % |
Samlet besøk kulturhuset | 1 162 170 | 1 202 609 | 3 % |
Besøk kulturhuset pr. innb.* | 11 | 9,2 | -15 % |
Besøk kulturhuset pr. dag** | 3 495 | 3 436 | -2 % |
Besøk Stavanger bibliotek | |||
Kulturbiblioteket | 221 112 | 214285 | -3 % |
Faktabiblioteket | 152 051 | 164250 | 8 % |
Barne- og ungdomsbiblioteket. | 176 860 | 177089 | 0 % |
Musikk- og filmbiblioteket | 164 370 | 184945 | 13 % |
Sum hovedbibliotek | 714 393 | 740 569 | 4 % |
Stavanger fengsel | 3 499 | 4135 | 18 % |
Madla bibliotek | 131 367 | 125749 | -4 % |
Samlet besøk Stavanger bibliotek | 849 259 | 870 453 | 2 % |
Utlån | 2012 | 2013 | % utv. |
---|---|---|---|
Utlån Stavanger bibliotek | |||
Samlet utlån | 718 500 | 667553 | -7 % |
Utlån pr. innb. * | 6 | 5,1 | -9 % |
Utlån pr. dag | 2 053 | 1 907 | -7 % |
E-bøker | 5 114 |
Nettjenester | 2012 | 2013 | % utv. |
---|---|---|---|
Besøk på Sølvbergets nettsider | 337 201 | 360465 | 7 % |
Besøk på Nord-Sør biblioteket | 49505 | 72106 | 46 % |
Fornying av lån på nett | 80 % | 81 % | 1 % |
Reservering av bøker på nett | 49 % | 51 % | 4 % |
Facebook (inkl. alle sider) | 5024 følgere | ||
72 følgere | |||
Twitter (inkl. alle kontoer) | 2970 følgere |
*Folkemengden per 1. oktober 2013 var 130 426
Arrangement (eksklusiv Kapittel) | Totalt | Av dette for barn | Antall frammøtte |
---|---|---|---|
Klassebesøk | 156 | 4358 | |
Brukerorienteringer | 75 | 3 | 4628 |
Arrangementer | 334 | 191 | 21411 |
Sum | 565 | 194 | 30397 |
Gjennomsnittsbesøk pr arrangement | 64 |
Driftsregnskap 2013 | Noter | R-2013 | B-2013 | R-2012 |
---|---|---|---|---|
Reg. budsjett | ||||
Driftsinntekter | ||||
Andre salgs- og leieinntekter | 2 | 2 877 344 | 2 645 000 | 2 799 341 |
Overføringer med krav til motytelse | 3 | 9 458 054 | 5 024 000 | 6 899 439 |
Overføringer uten krav til motytelse | 4 | 65 918 738 | 65 177 702 | 63 272 754 |
Sum driftsinntekter | 78 254 136 | 72 846 702 | 72 971 534 | |
Driftsutgifter | ||||
Lønnsutgifter | 5, 9 | 30 682 938 | 31 338 000 | 28 904 564 |
Sosiale utgifter | 5, 9 | 7 782 499 | 9 640 000 | 7 845 583 |
Kjøp av varer og tjenester som inngår i foretakets tjen. prod. | 6 | 21 624 610 | 21 997 207 | 21 931 668 |
Kjøp av tjenester som erstatter foretakets tj. produksjon | 7 | 7 803 433 | 7 819 000 | 7 333 997 |
Overføringer | 8 | 6 536 779 | 2 914 000 | 4 410 130 |
Avskrivninger | 10 | 938 461 | 1 000 000 | 913 764 |
Sum driftsutgifter | 75 368 720 | 74 708 207 | 71 339 706 | |
Brutto driftsresultat | 2 885 415 | −1 861 505 | 1 631 829 | |
Finansposter | ||||
Renteinntekter og utbytte | 606 259 | 0 | 261 116 | |
Andre finansinntekter | 23 886 | 0 | 16 216 | |
Sum eksterne finansinntekter | 630 145 | 0 | 277 332 | |
Renteutgifter og låneomkostninger | 298 681 | 740 000 | 179 362 | |
Avdrag på lån | 1 540 000 | 1 140 000 | 880 000 | |
Andre finansutgifter | 25 829 | 0 | 26 127 | |
Sum eksterne finansutgifter | 1 864 510 | 1 880 000 | 1 085 489 | |
Resultat eksterne finanstransaksjoner: | −1 234 365 | −1 880 000 | −808 157 | |
Motpost avskrivninger | 10 | 938 461 | 1 000 000 | 913 764 |
Netto driftsresultat | 2 589 512 | −2 741 505 | 1 737 436 | |
Interne finanstransaksjoner | ||||
Bruk av tidligere års regnskapsm. mindreforbr | 18 | 1 665 941 | 1 665 941 | 446 255 |
Bruk av disposisjonsfond | 16 | 77 896 | 77 896 | 0 |
Bruk av bundne fond | 6 438 622 | 3 737 921 | 4 226 208 | |
Sum bruk av avsetninger | 8 182 459 | 5 481 758 | 4 672 463 | |
Overført til investeringsregnskapet | 21 | 1 224 932 | 0 | 109 887 |
Avsetninger til dekning av tidl. års regnskapsmessig merforbruk | 0 | 0 | 61 211 | |
Avsetninger til disposisjonfond | 18 | 1 665 941 | 1 665 941 | 385 045 |
Avsetninger til bundne fond | 17 | 5 308 178 | 1 074 312 | 4 187 816 |
Sum avsetninger | 8 199 051 | 2 740 253 | 4 743 958 | |
Regnskapsmessig mer- /mindreforbruk | 18 | 2 572 920 | 0 | 1 665 941 |
Investeringsregnskap 2013 | Noter | R-2013 | B-2013 | R-2012 |
---|---|---|---|---|
Investeringer | ||||
Lønnskostnader | 5, 9 | 999 333 | 0 | |
Sosiale utgifter | 5, 9 | 147 877 | 0 | |
Investeringer i varige driftsmidler | 10 | 12 185 066 | 12 650 000 | 585 192 |
Fordelte utgifter | −360 000 | 0 | ||
KLP egenkapitalinnskudd | 122 076 | 109 887 | ||
Årets finansieringsbehov | 13 094 352 | 12 650 000 | 695 079 | |
Finansiering | ||||
Bruk av lån fra Stavanger kommune | 11 019 420 | 11 800 000 | 585 192 | |
Sum ekstern finansiering | 11 019 420 | 11 800 000 | 585 192 | |
Bruk av disposisjonsfond | 16 | 850 000 | 850 000 | 0 |
Overføring fra driftsregnskapet | 21 | 1 224 932 | 109 887 | |
Sum finansiering | 13 094 352 | 12 650 000 | 695 079 |
Eiendeler | Noter | 31.12.2013 | 31.12.2012 |
---|---|---|---|
Anleggsmidler | |||
Faste eiendommer og anlegg | 10 | 12 307 156 | 600 480 |
Utstyr, maskiner og transportmidler | 10 | 4 663 037 | 5 123 108 |
Langsiktig fordringer egenkapital kommunen | 20 | 5 000 000 | 5 000 000 |
Egenkapitalinnskudd KLP | 9 | 1 169 701 | 1 047 625 |
Pensjonsmidler | 9 | 48 478 339 | 43 986 929 |
Sum anleggsmidler | 71 618 233 | 55 758 142 | |
Omløpsmidler | |||
Kundefordringer | 11 | 6 498 918 | 8 756 101 |
Andre kortsiktige fordringer | 12 | 2 780 199 | 1 835 480 |
Premieavvik | 9 | 4 000 487 | 2 778 929 |
Kasse og bankinnskudd | 13 | 22 933 734 | 15 903 234 |
Sum omløpsmidler | 19 | 36 213 339 | 29 273 744 |
Sum eiendeler | 107 831 572 | 85 031 886 |
Egenkapital og gjeld | Noter | 31.12.2013 | 31.12.2012 |
---|---|---|---|
Egenkapital | |||
Disposisjonsfond | 16 | 1 235 443 | 497 398 |
Bundne driftsfond | 17 | 7 595 674 | 8 726 118 |
Regnskapsmessig merforbruk | 18 | 0 | |
Regnskapsmessig mindreforbruk | 18 | 2 572 920 | 1 665 941 |
Kapitalkonto | 20 | −7 104 569 | −8 502 975 |
Sum egenkapital | 4 299 468 | 2 386 483 | |
Langsiktig gjeld | |||
Lån til Stavanger kommune | 10 | 22 745 000 | 12 485 000 |
Pensjonsforpliktelser | 9 | 61 333 340 | 56 411 732 |
Arb.g.avg.av netto pensj.forpliktelser | 9 | 1 812 555 | 1 751 897 |
Sum langsiktig gjeld | 85 890 895 | 70 648 629 | |
Kortsiktig gjeld | |||
Leverandørgjeld | 15 | 8 061 745 | 2 843 261 |
Annen kortsiktig gjeld | 14 | 9 581 939 | 9 153 514 |
Sum kortsiktig gjeld | 19 | 17 643 684 | 11 996 774 |
Sum egenkapital og gjeld | 107 834 047 | 85 031 886 | |
Memoriakonti | |||
Ubrukte lånemidler | 7 168 092 | 6 387 512 | |
Motkonto til memoriakonti | −7 168 092 | −6 387 512 |
Sølvberget KF er opprettet fra 1 januar 2001 som et kommunalt foretak under Stavanger kommune. Ved opprettelsen overtok foretaket varige driftsmidler fra kommune etter kontinuitetsmetoden.
Regnskapet er satt opp i tråd med forskrift om særbudsjett, særregnskap og årsberetning for kommunal og fylkeskommunale foretak fastsatt av krd. 24.08.2006 med hjemmel i kommuneloven av 25.09.1992 nr 107 § 46 nr 8, §48 nr 6 og §75.
Følgende grunnleggende regnskapsprinsipper er anvendt, jfr forskriftens §7:
Antall årsverk | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Gjennomsnittlig antall årsverk | 64 | 61 |
Daglig leder har i år mottatt lønn på til sammen kr 797 060,14. Arbeidsgivers utgift til pensjonspremie utgjør kr 66 810,02. Styreledere har til sammen mottatt honorar på kr 109 686,06.
Det er for 2013 kostnadsført kr 84 539 i revisjonshonorar.
Ellers ingen ytelser til andre ledende personer, aksjeeiere m.v., heller ikke lån og sikkerhetsstillelser.
Spesifikasjon av andre salgs- og leieinntekter | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Avgiftsfritt salg av tjenester | 6 000 | 7 420 |
Diverse avgiftsfrie inntekter | 1 176 390 | 1 228 211 |
Husleieinntekter avgiftspliktig | 1 101 010 | 1 146 808 |
Andre leieinntekter | 472 700 | 404 951 |
Avgiftspliktige inntekter | 121 244 | 11 951 |
Sum | 2 877 344 | 2 799 341 |
Overføringer med krav til motytelse | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Momskompensasjon | 3 117 414 | 2 780 030 |
Momskompensasjon (investering) | 1 378 580 | 0 |
Refusjon syke og svangerskap | 1 340 284 | 804 493 |
Refusjon tilretteleggingstilskudd fra NAV | 469 844 | 454 481 |
Refusjon fra fylkeskommunen | 1 496 504 | 1 000 000 |
Erstatning tapte dokumenter | 368 936 | 444 867 |
Refusjon andre | 430 326 | 887 467 |
Refusjon fra kino | 856 167 | 528 101 |
Sum | 9 458 054 | 6 899 439 |
Overføringer uten krav til motytelse | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Spesifikasjon av overføringer mellom Sølvberget og Stavanger kommune/andre foretak | ||
Overføring fra Stavanger kommune | 58 727 771 | 55 834 302 |
Tilskudd fra andre kommuner | 94 000 | 88 000 |
Sum | 58 821 771 | 55 922 302 |
Inkludert i overføringer fra Stavanger Kommune er kr 2 422 600 øremerkede tilskudd. | ||
Spesifikasjon overføringer fra andre | ||
Tilskudd fra statlige organisasjoner | 3 857 400 | 1 813 000 |
Overføring fra fylkeskommunen | 50 000 | 19 000 |
Tilskudd fra andre | 3 189 567 | 5 518 452 |
Sum overføringer uten krav til motytelse | 65 918 738 | 63 272 754 |
Det er registrert følgende lønnsutgifter de to siste årene inklusiv sosiale utgifter:
Spesifikasjon av lønnsutgifter | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Lønnsutgifter | ||
Lønn ansatte | 30 180 937 | 28 220 123 |
Lønn ansatte (investering) | 999 333 | 0 |
Lønn andre | 502 001 | 684 441 |
Sum lønnsutgifter | 31 682 271 | 28 904 565 |
Sosiale utgifter | ||
Arbeidsgiveravgift | 4 678 402 | 4 445 884 |
Arbeidsgiveravgift (investering) | 97 247 | 0 |
Gruppeliv og ulykkefor. Med motkonto | −56 001 | −39 433 |
Pensjonskostnader | 3 160 098 | 3 439 133 |
Pensjonskostnader (investering) | 50 630 | 0 |
Sum sosiale utgifter | 7 930 376 | 7 845 583 |
Sum lønn inklusiv sosiale utgifter | 39 612 647 | 36 750 148 |
Drift | ||
Lønnsutgifter | 30 682 938 | 28 904 565 |
Sosiale utgifter | 7 782 499 | 7 845 583 |
Investering | ||
Lønnsutgifter | 999 333 | 0 |
Sosiale utgifter | 147 877 | 0 |
Spesifikasjon av varer og tjenester som inngår i foretakets tjenesteproduksjon | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Kontorkostnader | 2 129 954 | 2 411 289 |
Annonser/reklame/representasjon | 1 634 201 | 1 528 411 |
Kurs/reiser | 812 350 | 533 090 |
Div.transport | 1 170 522 | 1 109 324 |
Energi | 2 586 988 | 1 925 650 |
Forsikring | 91 634 | 96 417 |
Husleie/avgifter | 1 074 615 | 1 220 454 |
Møbler/inventar/utstyr | 684 153 | 633 484 |
Bøker/media | 3 945 610 | 3 914 252 |
Vedlikehold/service | 1 556 590 | 1 186 301 |
Renhold/vakttjenester | 3 185 513 | 3 404 001 |
Arrangementsrelaterte honorarer | 695 775 | 0 |
Konsulenttjenester | 2 056 706 | 3 968 995 |
Sum | 21 624 610 | 21 931 668 |
Spesifikasjon av tjenester som erstatter foretakets tjenesteproduksjon | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Kjøp fra IKS | 84 539 | 64 616 |
Kjøp fra kommunen | 70 699 | 89 677 |
Kjøp av renholdstjenester | 199 526 | 308 590 |
Kjøp av vaktmestertjenester | 1 237 676 | 1 040 633 |
Husleie | 5 618 328 | 5 192 624 |
Regnskapshonorar | 541 938 | 525 126 |
IT-utstyr | 50 727 | 112 731 |
Sum | 7 803 433 | 7 333 997 |
Spesifikasjon av overføringer | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Mva på vederlag | 3 117 414 | 2 672 083 |
Endring i avsetning tap på krav | −270 668 | 0 |
Tap på krav | 133 987 | 361 683 |
Andre tilskudd og erstatninger | 2 334 488 | 119 833 |
Positivt premieavvik tilbakeført | 1 221 558 | 1 256 530 |
Sum | 6 536 779 | 4 410 130 |
Sølvberget sitt pensjonsansvar i forhold til den ordinære tariff-festede tjenestepensjonsordningen er dekket gjennom pensjonsordning i Kommunal Landspensjonskasse KLP.
Tjenestepensjonsordningene gir ved full opptjening en alderspensjon som sammen med folketrygdens ytelser utgjør en samlet bruttopensjon på 66% av pensjonsgrunnlaget. Framtidig pensjonsytelse blir beregnet ut fra antall opptjeningsår og lønnsnivået ved pensjonsalder. Ordningen sikrer en brutto uførepensjon på samme nivå som alderspensjon og omfatter i tillegg ektefellepensjon og barnepensjon. De ansatte har også rett til AFP etter bestemte regler. AFP er ikke forsikringsmessig dekket og det er ikke avsatt midler i forsikringsordningene til fremtidige AFP-pensjoner. Selskapet har hatt kostnader til AFP med kr 507 802. Som en del av den årlige pensjonskostnaden er det i år innbetalt kr 1 175 504 til reguleringspremie.
Selskapet får dekket utgiftene til reguleringspremie og AFP fra Stavanger kommune.
Økonomiske forutsetninger | 2013 | 2012 |
---|---|---|
Diskonteringsrente | 4,00 % | 4,50 % |
Forventet lønnsvekst | 2,87 % | 3,16 % |
Forventet G regulering | 2,87 % | 3,16 % |
Forventet avkastning | 5,00 % | 5,50 % |
Årets netto pensjonskostnad spesifisert | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Nåverdi av årets pensjonsopptjening | 3 163 955 | 3 396 752 |
Rentekostnad av påløpt pensjonsforpliktelse | 2 398 709 | 2 461 750 |
Forventet avkastning på pensjonsmidlene | −2 247 766 | −2 205 758 |
Adm.kostnader | 224 476 | 194 610 |
Sum amortisert premieavvik | 231 215 | 110 081 |
Netto pensjonskostnader (inkl adm.kostn.) | 3 770 589 | 3 957 435 |
Pensjonsmidler, pensjonsforpliktelser og beregnet akkumulert premieavvik | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Pensjonsmidler pr. 31.12 | 48 478 339 | 43 986 929 |
Brutto pensjonsforpliktelse 31.12 | 61 333 340 | 56 411 732 |
Netto pensjonsforpliktelser | 12 855 001 | 12 424 803 |
Arbeidsgiveravgift av netto forpliktelse | 1 812 555 | 1 751 897 |
Akkumulert premieavvik | 3 506 123 | 2 435 520 |
Arbeidsgiveravgift av premieavvik | 494 364 | 343 409 |
Sum balanseført premieavvik ink avg. | 4 000 487 | 2 778 929 |
Spesifikasjon av estimatavvik | ||
Faktisk forpliktelse | 57 836 881 | 52 064 358 |
Estimert forpliktelse | −56 411 732 | −51 051 145 |
Estimatavvik forpliktelse IB 1.1. | 1 425 149 | 1 013 213 |
Akkumulert avvik tidl år IB 1.1. | 0 | 0 |
Amortisert avvik i år | 1 425 149 | 1 013 213 |
Gj.snitt samlet avvik forpliktelse UB 31.12 | 0 | 0 |
Estimerte pensjonsmidler | 43 986 929 | 39 635 888 |
Faktiske pensjonsmidler | −43 680 062 | −38 428 221 |
Estimatavvik midler IB 1.1 | 306 867 | 1 207 667 |
Akkumulert avvik tidl år IB 1.1 | 0 | 0 |
Amortisert avvik i år | 306 867 | 1 207 667 |
Gj.snitt samlet avvik midler UB 31.12 | 0 | 0 |
Andel egenkapitaltilskudd i felles kommunal pensjonsforsikring er pr. 31.12.13 på kr 1 169 701.
Årets premie er redusert med overføring fra premiefond med kr 222 102.
Det er i år 2013 foretatt videre investeringer i forbindelse med bygging av Nye Sølvberget. I forbindelse med investeringer som er planlagt fremover, er det tatt opp et lån fra Stavanger Kommune på kr 11 800 000. Nytt låneopptak skal avdras over 10 år med første forfall i slutten av juni 2014.
Spesifikasjon av varige driftsmidler | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Anskaffelse 1.1 | 9 516 211 | 8 931 019 |
Avgang | −306 489 | 0 |
Tilgang | 12 185 066 | 585 192 |
Anskaffelse 31.12 | 21 394 788 | 9 516 211 |
Akk.avskrivning | 4 424 596 | 3 792 624 |
Bokført verdi pr 31.12 | 16 970 192 | 5 723 587 |
Årets avskrivninger | 938 461 | 913 764 |
Avskrivningssats | 10%-20% | 10%-20% |
Lån fra Stavanger kommune 1.1 | 12 485 000 | 6 765 000 |
Nytt låneopptakt | 11 800 000 | 6 600 000 |
Betalt avdrag lån | −1 540 000 | −880 000 |
Sum langsiktig lån | 22 745 000 | 12 485 000 |
Spesifikasjon av kundefordringer | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Stavanger Kommune | 5 291 417 | 8 094 622 |
Stavanger Eiendom | 62 500 | 0 |
Sum nærtstående parter | 5 353 917 | 8 094 622 |
Kundefordringer Kulturhuset | 6 249 912 | 8 889 594 |
Kundefordringer Biblioteket | 349 006 | 237 175 |
Delkrederavsetning | −100 000 | −370 668 |
Sum utestående kundefordringer | 6 498 918 | 8 756 101 |
Avsetning for tap på utestående krav utgjorde i fjor kr 370 668. Det ble i 2013 tapsført totalt kr 133 987.
Avsetning for tap er ved utgangen av 2013 vurdert til kr 100 000.
Spesifikasjon av andre kortsiktige fordringer | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Periodiserte inntekter fra Stavanger kommune | 63 470 | 0 |
Periodiserte inntekter fra andre | 2 479 001 | 1 723 027 |
Forskudd lønn | 254 | 28 456 |
Fordring refusjon sykepenger | 178 720 | 52 631 |
Avsatte feriepenger | 58 754 | 31 340 |
Sum | 2 780 199 | 1 835 454 |
Av foretakets bankinnskudd, er kr 1 470 511 avsatt på en egen bankkonto for skattetrekksmidler. Skyldig skattetrekk er kr 1 470 511.
Spesifikasjon av kortsiktig gjeld | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Periodiserte kostnader | 3 106 542 | 3 096 925 |
Periodisert lønn | 64 962 | 215 180 |
Merverdiavgift | −15 032 | −9 464 |
Skatt og Arbeidsgiveravgift | 2 989 543 | 2 876 421 |
Avsatte feriepenger | 3 435 924 | 2 967 151 |
Andre trekk | 0 | 7 300 |
Sum | 9 581 939 | 9 153 514 |
Spesifikasjon av leverandørgjeld | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Stavanger kommune | 2 382 191 | 1 338 406 |
Kommunale foretak | 201 884 | 288 774 |
Eksterne leverandører | 5 477 670 | 1 216 081 |
Sum | 8 061 745 | 2 843 261 |
Spesifikasjon av disposisjonsfond | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Disposisjonsfond 1.1 | 497 398 | 112 353 |
Bruk av disposisjonsfond | 77 896 | 0 |
Bruk av disposisjonsfond (investering) | 850 000 | 0 |
Avsatt til disposisjonfond | 1 665 941 | 385 045 |
Disposisjonsfond 31.12 | 1 235 443 | 497 398 |
Spesifikasjon av bundne driftsfond | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Shahrazad | 2 433 782 | 4 945 049 |
Friby | 0 | 43 146 |
Fengselsbiblioteket | 5 345 | 0 |
ICORN Emergency Fund | 314 717 | 1 447 610 |
ICORN | 295 540 | 0 |
ICORN Reserve Fund | 477 000 | 0 |
Regionalt Senter for Pop/Rock | 18 721 | 95 000 |
Den Kulturelle Spaserstokk | 150 378 | 43 000 |
Litteraturhuset | 742 250 | 630 001 |
Internasjonalt Nettverk | 109 304 | 113 000 |
Kulturbanken | 2 412 719 | 1 409 312 |
Madla | 163 104 | 0 |
Speiderbiblioteket | 8 071 | 0 |
DUS | 4 072 | 0 |
Leselyst | 12 114 | 0 |
Digtal Kompetanse | 200 000 | 0 |
Hele Rogaland Leser | 248 557 | 0 |
Sum | 7 595 674 | 8 726 118 |
Spesifikasjon over regnskapsmessig mindre- /merforbruk(-) | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Tidligere opparbeidet mindre- /merforbruk | 1 665 941 | 385 044 |
Disponert tidligere års mindre- /merforbruk | −1 665 941 | −385 044 |
Nytt regnskapsmessig mindreforbruk | 2 572 920 | 1 665 941 |
Endring i arbeidskapital | 31.12.2013 | 31.12.2012 | Endring |
---|---|---|---|
Balanseregnskapet | |||
Omløpsmidler | 36 213 339 | 29 273 744 | 6 939 595 |
Kortsiktig gjeld | −17 643 684 | −11 996 774 | −5 646 910 |
Arbeidskapital | 18 569 655 | 17 276 970 | 1 292 685 |
Drifts- og invest.regnskapet | |||
Inntekter driftsregnskap | 78 884 281 | ||
Bruk av lån | 11 019 420 | ||
Sum anskaffelse av midler | 89 903 701 | 89 903 701 | |
Anvendelse av midler | |||
Utgifter driftsregnskapet | 76 294 769 | ||
Utgifter investeringsregnskapet | 909 286 | ||
Investeringer anlegg | 12 185 066 | ||
Sum anvendelse av midler | 89 389 121 | 89 389 121 | |
Anskaffelse - anvendelse av midler | 514 580 | ||
Ubrukte lånemidler | 7 168 092 | 6 387 512 | 780 580 |
Sum anskaffelse og anvendelse av midler | 1 295 159 |
Spesifikasjon av kapitalkonto | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Debet | ||
IB kapitalkonto | 8 502 975 | 12 427 206 |
Bruk av lån | 11 019 420 | 585 192 |
Nåverdi årets pensjonsopptjening | 3 163 955 | 3 396 752 |
Rentekostn. påløpte pensjonsforpliktelser | 2 398 709 | 2 461 750 |
Utbetalte pensjoner | 2 066 205 | 1 511 128 |
Amortiserte estimatavvik | 1 732 016 | 2 220 880 |
Arbeidsgiveravgift | 1 812 555 | 1 751 897 |
Avskrivninger | 938 461 | 913 764 |
Sum | 31 634 296 | 25 268 569 |
Kredit | ||
Styrking av egenkapital | 0 | 5 000 000 |
Anskaffelser | 12 185 066 | 585 192 |
Tilbakef.arb.avg.av nto pensj.forpl. | 1 751 897 | 1 609 551 |
Utbetalte pensjoner | 2 066 205 | 1 511 128 |
Forv. avkastning på pensjonsmidler | 2 247 766 | 2 205 758 |
Premieinnbet. eks. adm. kostnader | 4 616 716 | 4 864 078 |
Egenkapitalinnskudd | 122 076 | 109 887 |
Betalt avdrag lån | 1 540 000 | 880 000 |
UB kapitalkonto | 7 104 569 | 8 502 975 |
Sum | 31 634 295 | 25 268 569 |
En forskriftsbestemt andel av merverdiavgiftskompenasasjon fra investeringer, skal overføres fra driftsregnskapet til investeringsregnskapet. Andelen som overføres i 2013 er minimum 80 prosent.
Til Stavanger bystyre
Vi har revidert særregnskapet for Sølvberget KF, som viser et netto driftsresultat på kr 2 589 512 og et regnskapsmessig mindreforbruk på kr 2 572 920. Særregnskapet består av balanse per 31. desember 2013, driftsregnskap, investeringsregnskap og økonomiske oversikter for regnskapsåret avsluttet per denne datoen, og en beskrivelse av vesentlige anvendte regnskapsprinsipper og andre noteopplysninger.
Styret og daglig leders ansvar for årsregnskapet
Styret og daglig leder er ansvarlig for å utarbeide særregnskapet og for at det gir en dekkende fremstilling i samsvar med lov, forskrift og god kommunal regnskapsskikk, og for slik intern kontroll som styret og daglig leder finner nødvendig for å muliggjøre utarbeidelsen av et særregnskap som ikke inneholder vesentlig feilinformasjon, verken som følge av misligheter eller feil.
Revisors oppgaver og plikter
Vår oppgave er å gi uttrykk for en mening om dette særregnskapet på bakgrunn av vår revisjon. Vi har gjennomført revisjonen i samsvar med lov, forskrift og god kommunal revisjonsskikk i Norge, herunder International Standards on Auditing. Revisjonsstandardene krever at vi etterlever etiske krav og planlegger og gjennomfører revisjonen for å oppnå betryggende sikkerhet for at årsregnskapet ikke inneholder vesentlig feilinformasjon.
En revisjon innebærer utførelse av handlinger for å innhente revisjonsbevis for beløpene og opplysningene i årsregnskapet. De valgte handlingene avhenger av revisors skjønn, herunder vurderingen av risikoene for at særregnskapet inneholder vesentlig feilinformasjon, enten det skyldes misligheter eller feil. Ved en slik risikovurdering tar revisor hensyn til den interne kontrollen som er relevant for foretakets utarbeidelse av et særregnskap som gir en dekkende fremstilling. Formålet er å utforme revisjonshandlinger som er hensiktsmessige etter omstendighetene, men ikke for å gi uttrykk for en mening om effektiviteten av foretakets interne kontroll. En revisjon omfatter også en vurdering av om de anvendte regnskapsprinsippene er hensiktsmessige og om regnskapsestimatene utarbeidet av ledelsen er rimelige, samt en vurdering av den samlede presentasjonen av særregnskapet.
Etter vår oppfatning er innhentet revisjonsbevis tilstrekkelig og hensiktsmessig som grunnlag for vår konklusjon.
Konklusjon
Etter vår mening er årsregnskapet avgitt i samsvar med lov og forskrifter og gir en dekkende fremstilling av den finansielle stillingen til Sølvberget KF per 31. desember 2013, og av resultatet for regnskapsåret som ble avsluttet per denne datoen i samsvar med lov, forskrift og god kommunal regnskapsskikk.
Konklusjon om særbudsjett
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, mener vi at de disposisjoner som ligger til grunn for særregnskapet er i samsvar med budsjettvedtak, og at beløpene i særregnskapet stemmer med regulert budsjett.
Konklusjon om årsberetningen
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, mener vi at opplysningene i årsberetningen om særregnskapet er konsistente med særregnskapet og er i samsvar med lov og forskrifter.
Konklusjon om registrering og dokumentasjon
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, og kontrollhandlinger vi har funnet nødvendig i henhold til internasjonal standard for attestasjonsoppdrag (ISAE) 3000 «Attestasjonsoppdrag som ikke er revisjon eller begrenset revisjon av historisk finansiell informasjon», mener vi at ledelsen har oppfylt sin plikt til å sørge for ordentlig og oversiktlig registrering og dokumentasjon av foretakets regnskapsopplysninger i samsvar med lov og god bokføringsskikk i Norge.
Stavanger, 10.3.2014
Rogaland Revisjon IKS
Cicel T. Aarrestad
Revisjonsdirektør/
statsautorisert revisor
Denne siden ble sist oppdatert 25. September 2014, 11:23.