Stavanger natur- og idrettsservice KF ble opprettet 1. januar 2006.
Foretakets formål er å være kommunens produsent av tjenester for drift og vedlikehold av idrettsanlegg, idrettshaller, turstier, badeplasser, lekeplasser, nærmiljøanlegg og skjøtsel av naturområder, kulturlandskap og parker. Veivedlikehold innebærer drift og vedlikehold av kommunens veinett og torgplasser med et spesielt fokus på sentrum.
Foretaket skal sikre Stavanger kommune tilgang på tjenester med høy kvalitet og lav risiko. En rendyrking av driftsmiljøet vil kunne legge et godt grunnlag for å møte fremtidige kompetanse- og markedsmessige utfordringer, herunder kommunens krav til tjenestekvalitet og effektivitet.
Foretaket skal fritt kunne konkurrere om oppdrag i markedet innen foretakets formål, dersom dette ikke får negative konsekvenser for foretakets primærtjenester overfor kommunen.
Tjenesteproduksjonen skal ha en klar miljøprofil og være kostnadseffektiv, nyskapende, fleksibel og tilpasningsdyktig.
Park har ansvar for grønt miljø rundt offentlige og private uteområder, parker, beplantning av kommunale bed, badestrender og friområder. Avdelingen er organisert i 2 by-områder. Barns uterom leverer tjenester innen etablering, rehabilitering og vedlikehold av lekeplasser og barnehager tillegg til bygg avdeling.
Bad og idrett har ansvar for drift, vedlikehold og tilsyn av kommunens svømmehaller, idrettshaller samt utendørs idrettsanlegg.
Vei og anlegg har ansvar for drift og vedlikehold av trafikkarealer dvs. veibevaring, renhold i sentrum, trafikksikkerhet, god fremkommelighet, miljø og service. Anlegg har ansvar for opparbeidelse av grøntanlegg, lekeplasser og turstier, og opparbeidelse og vedlikehold av private hager og anlegg.
”Vi jobber for livet”
Visjonen henspiller til foretakets formål å bidra til å gi Stavanger kommunes befolkning gode livsopplevelser ved:
Stavanger bystyre er foretakets øverste myndighet (eierorgan). Bystyret er således direkte overordnet styret i et kommunalt foretak og utgjør foretakets generalforsamling. Bystyret fastsetter rammene for styrets myndighet og foretakenes virksomhet gjennom vedtektene.
Bystyret oppnevner 4 medlemmer med varamedlemmer, samt styrets leder og nestleder. Valgperioden er 4 år og følger kommunevalgperioden. Styremøtene holdes for åpne dører. 1 medlem med varamedlem velges blant de fast ansatte.
Kommunalstyret for miljø og utbygging godkjente i januar 2010 forslag til Hovedavtale mellom bestiller og Stavanger natur- og idrettsservice KF, samt organisering og bruk av Oppdragsavtaler tilknyttet Hovedavtalen. Dette arbeides det tett med mellom administrasjonen i Stavanger natur- og Idrettsservice KF og ledelsen i avdelingen Park og vei i Stavanger kommune.
Stavanger kommune ivaretar en rekke roller overfor de kommunale foretakene. Kommunen er bl.a. bestiller, myndighetsutøver og eier av foretakene. Det er således hensiktsmessig å rendyrke ”eierrollen” overfor foretakene. Stavanger kommune har derfor utarbeidet eierstrategi for Stavanger natur- og idrettsservice KF jfr vedtak i bystyret den 20. september 2010 i sak 86/10 – ”Forslag til eierstrategier for kommunale foretak (KF)”.
Daglig leder har vært ansatt i hele 2013. Det er i løpet av året foretatt noen driftsmessige endringer i administrasjonen, men ledelsen preges av stor faglig kompetanse, stabilitet og god ansiennitet innen alle ansvarsområder.
Lederutviklingsprogrammet ble ferdigstilt i 2012. I 2013 har det ikke vært tilsvarende store opplæringstiltak, men det har vært lagt vekt på fagutvikling med bl.a. gjennomføring av fagprøver for noen av foretakets ansatte.
Det er i 2013 lagt vekt på samarbeid og koordinering på tvers av avdelinger internt i foretaket. Ledelse og mellomledere har gjennom to større samlinger i løpet av året fastsatt felles virkemidler for å nå fremtidige mål i henhold til formål og visjon. Et av delmålene med arbeidet er å utnytte alle ressurser mellom avdelingene i større grad enn tidligere samtidig som foretaket avklarer forventninger fra bestiller for å kunne levere rett kvalitet til rett tid. Hittil har arbeidet resultert i større utnyttelsesgrad av de menneskelige ressurser som foretaket besitter, samt også bedre utnyttelse av maskiner og utstyr. Arbeidet er ytterligere styrket gjennom kontraktsmøter og driftsmøter med våre oppdragsgivere som har en forventning til leveransene gjennom rammeavtaler og ekstrabestillinger.
Dette viktige arbeidet fortsetter i 2014.
Det ble i 2013 vedtatt og gjennomført en endring i driftsorganisasjonen der Anlegg ble overflyttet fra Park til Vei. Det er nå bedre organisatorisk balanse mellom de tre avdelingene og ansvars- og arbeidsområder er optimalt ivaretatt. Administrasjonen er styrket innen kontor og HMS ved ansettelse av ny konsulent og ny HMS leder som jobber 40% vikariat fra 01.01.2014. Dette tiltaket må også sees i sammenheng med personalleder som har redusert tilsvarende stillingsbrøk.
Mot slutten av 2013 ble det gjennomført en arbeidsmiljøundersøkelse i foretaket. Spørsmålene var rettet mot ansattes opplevelse av ledelse og motivasjon. Undersøkelsen hadde god svarprosent og resultatene viser høy grad av trivsel og motivasjon blant ansatte i foretaket. Undersøkelsen ga også pekepinn på områder som kan forbedres og arbeidet med tiltak på bakgrunn av undersøkelsen fortsetter i 2014.
De økonomiske rammene fra våre hoved bestillere ble videreført fra året før. Tre ekstremsituasjoner i 2013 som stort snøfall i januar, stormen i desember og funn av legionella i to svømmehaller beviste at handlingsrommet og kommunikasjonslinjer mellom bestiller og foretaket i stor grad er avklart og fungerer i praksis. Det gode arbeidet med å avklare forventning og reell leveranse videreføres.
På forespørsel fra Rådmann har foretaket høsten 2013 brukt egne ressurser på å kartlegge og konkludere hvilke konsekvenser det vil påføre foretaket å bli omgjort fra kommunalt foretak til et aksjeselskap. Svarbrevet ble sendt innen fristen 01. november og fremstiller upolitisk både fordeler og ulemper med en omdanning til AS. Saken skal så vidt foretaket er kjent med opp til politisk vurdering våren 2014 jmf. bystyrets vedtak fra 01.mars 2013. Samtidig ble det i bystyret bestemt å trekke ut Tasta bydel fra foretakets portefølje for konkurranseutsetting i det åpne markedet. Stavanger natur- og idrettsservice KF vil så langt vi kjenner til ikke få anledning til å delta i denne konkurransen. De ansatte dette berører vil likevel bli ivaretatt ihht foretakets visjon og retningslinjer.
Den vedtatte arbeidsgiverstrategien til Stavanger kommune, med «Etiske standard for ansatte» ligger også til grunn for foretakets arbeid.
Styret består av 3 kvinner og 2 menn, styreleder er mann ved utgangen av 2013. Ansattes representant var kvinne i 2013.
Daglig leder av foretaket er mann. Det er 2 kvinner i ledergruppen. Blant foretakets arbeidsledere er det 3 kvinner og 16 menn.
Antall rekruttert i 2013 er 14. En av hovedutfordringene i foretaket er å få tak i kompetent personell, og dette er noe vi jobber kontinuerlig med.
Foretaket har en kjønnsfordeling blant ansatte med ca. 30 % kvinner og 70 % menn.
En kvinne og fire menn er verneombud, herav mannlig hovedverneombud.
Foretaket etterlever IA avtalen og er opptatt av sitt samfunnsansvar når det gjelder ivaretakelse av mennesker som lett kan falle utenfor arbeidslivet. Vi har i 2013 hatt som målsetting å tilby arbeidstrening til personer med redusert funksjonsevne, i samarbeid med NAV og andre instanser. Antallet har variert med sesongene, men har ligget på ca 10.
Foretaket har eget Arbeidsmiljøutvalg (AMU), som er sammensatt av tre representanter fra arbeidsgiver og tre representanter fra arbeidstakerne. Arbeidstakerne har hatt ledervervet i 2013. Fra kommunens HMS-avdeling møter faglig rådgiver som observatør. Det var 4 AMU-møter i 2013.
I løpet av året har det vært rapportert 23 HMS-avvik. Det er en nedgang fra 2012 hvor vi hadde 36 avvik. Hver enkelt sak blir meldt inn blir fulgt opp av driftsleder, personalleder eller daglig leder og rapportert til verneombud.
Det var ingen hendelser med alvorlig personskade i 2013, og ingen meldinger til Arbeidstilsynet.
Foretaket hadde i 2013 et sykefravær på 6,6 % totalt. Av dette er 1,1% egenmeldt, noe som er stabilt fra tidligere år.
Dette er en positiv utvikling fra tidligere år. Se tabell under.
Pr 31.12.08 | Pr. 31.12.09 | Pr. 31.12.10 | Pr. 31.12.11 | Pr. 31.12.12 | Pr. 31.12.13 |
---|---|---|---|---|---|
6,5 % | 7,0 % | 6,8 % | 7,7 % | 7,6 % | 6,6 % |
Foretakets hovedformål er å være en utførerenhet for Stavanger kommune. Oppdrag som utføres for andre kommuner eller private aktører skal følgelig ikke ha en negativ effekt på tjenesteleveransene overfor Stavanger kommune.
Foretaket generer inntekter hovedsakelig gjennom avtaler med Vei, park og idrett og Stavanger Eiendom. Det er således bestillerenhetenes budsjett som er styrende for overføringen fra bestiller til foretaket.
Den faste kontrakten med Park og vei, Idrett og Stavanger Eiendom har gitt inntekter på 88 mill.kr. (61 %) eksklusive refusjon for materialkjøp. Rammen for materialkjøp er fakturert med ca 12,8 (9 %) mill. I tillegg har Vei, park og idrett, Stavanger Eiendom andre kommunale enheter eller selskap eid av Stavanger kommune bestilt tjenester for 19 mill.kr.(13,2 %) utover den faste kontrakten. Disse tjenestene er tildelt foretaket direkte eller via anbudskonkurranser.
Det er i løpet av 2013 mottatt diverse inntekter og refusjoner knyttet til blant annet mva kompensasjon på kr 10 mill (7 %).
I tillegg har foretaket utført tjenester for private og offentlige kunder utover Stavanger kommune for til sammen ca. kr 8 mill (6 %).
Med tanke på vårt hovedformål om å sikre Stavanger kommune så gode og rimelige tjenester som mulig er det viktig å sørge for at tjenester utført for ande kunder ikke går ut over leveransen til Stavanger kommune. Dette ivaretas ved at egne ansatte fortrinnsvis jobber med eksterne kontrakter. Samtidig sørger eksterne kontrakter for at foretaket får benchmarket sine priser og tjenester, og at utnyttelsen av maskiner og utstyr økes, noe som igjen kommer Stavanger kommune til gode med rimelige priser.
Foretaket har gjennom 2013 brukt tiden siden utskillelsen fra Stavanger kommune til å utvikle og forbedre effektivitet og kompetanse, i tillegg forbedring av utstyr. Dette er noe vi ønsker å fortsette med i årene som kommer. Vi har i en stor oppdragsportefølje mot Stavanger kommune og ønsker å fortsette det gode samarbeidet med våre bestillere og administrasjonen i kommunen.
I løpet av 2013 har vi hatt sterkt fokus på å bygge opp porteføljen mot kommunen, og av den grunn har andelen eksterne kunder sunket. I tiden fremover ønsker vi å bygge opp denne andelen, både for å kunne benchmarke våre priser og tjenester, og for å kunne ha bedre stabilitet ved en eventuell fremtidig konkurranseutsetning av våre tjenester.
For å fortsette den gode utviklingen er det viktig å få klare retningslinjer fra våre eiere når det gjelder saken om konkurranseutsetting og en eventuell omdannelse til et aksjeselskap.
På kort sikt ser vi at 2014 vil bli et år med økonomiske utfordringer, grunnet varslet meget høy KLP reguleringspremie. Dette er noe administrasjonen har tatt tak i allerede, og det vil bli gjort et stort arbeid med å både redusere kostnader og øke inntjening i 2014.
Foretaket ser positivt på fremtiden, og ønsker å bli en enda bedre samarbeidspartner for Stavanger kommune i tiden som kommer.
Styret har behandlet 46 saker. Styrehonorar har utgjort:
Rolle | Honorar |
---|---|
Styreleder (nåværende) | 45 480 |
Ansattes representant | 25 752 |
Andre styremedlemmer pr medlem | 35 376 |
Daglig leder | 16 000 |
Økonomileder | 16 000 |
Personalleder | 16 000 |
Det er i år 2013 utbetalt kr. 782 595,- til daglig leder Kurt Idland.
Godtgjørelse for styrehonorar inngår i beløpet med henholdsvis kr 16 000,-
Arbeidsgivers utgift til andel pensjonspremie utgjør kr 75 894,-.
Særregnskapet for Stavanger natur- og idrettservice KF viser i et netto driftsresultat på kr 1 909 547,-. Dersom driftsregnskapet ved regnskapsavslutningen viser seg å gi et regnskapsmessig mindreforbruk skal dette i.h.t. Forskrift om årsregnskap og årsberetning for kommuner og fylkeskommuner reduseres ved å:
Forskriftene innebærer dermed at overskuddet brukes ved å sette av kr 600 700,- til overføring til investeringsregnskapet. Det er ikke regnskapsmessig merforbruk fra tidligere år å dekke inn. Regnskapsmessig mindreforbruk blir da kr 1 308 847,- som foreslåes avsatt til disposisjonsfond.
Det var i 2013 budsjettert med et overskudd på kr. 1 000 000,- Det ble imidlertid foretatt en endring i prognosen i sak 28/13 «Tertialrapport 2 tertial 2013» foretatt en endring av prognosen til 2 000 000,- Det er et positivt avvik mellom budsjett og netto driftsresultat på kr 908 547,- når en sammenligner budsjettert overskudd med regnskapsmessig mindreforbruk før overføring til investeringsregnskap og dekning av tidligere års merforbruk. Ser vi på prognosen var det et negativt avvik på kr 91 453,-
Det positive resultatet skyldes følgende forhold:
Det ble ikke foretatt låneopptak i 2013. Det står fortsatt kr 1 647 239,- i ubrukte lånemidler.
Tabellen under viser utvalgte nøkkeltall for 2013:
Regnskapsår | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 |
---|---|---|---|---|---|---|
Resultatregnskap | ||||||
Driftsinntekter | 143 276 | 144 716 | 143 687 | 153 089 | 133 348 | 125 799 |
Brutto driftsresultat | 620 | 264 | -5 783 | -7 957 | 3 674 | 7 693 |
Netto driftsresultat | 1 909 | 3 273 | −2 508 | −4 273 | 6 947 | 11 086 |
Regnskapsmessig mer/mindreforbruk | 1 308 | 108 | −2 929 | - | 6 947 | 11 086 |
Balanse | ||||||
Omløpsmidler | 31 608 | 37 097 | 25 120 | 29 112 | 44 368 | 36 895 |
Anleggsmidler | 152 704 | 145 383 | 126 749 | 127 664 | 115 780 | 107 193 |
Sum eiendeler | 184 384 | 182 480 | 151 870 | 156 776 | 160 148 | 144 088 |
Kortsiktig gjeld | 20 240 | 23 897 | 20 019 | 20 736 | 24 680 | 18 865 |
Langsiktig gjeld | 163 205 | 156 469 | 143 551 | 131 525 | 119 471 | 113 502 |
Egenkapital | 938 | 2 113 | −11 699 | 4 515 | 15 997 | 11 721 |
Sum egenkapital og gjeld | 184 384 | 182 480 | 151 870 | 156 776 | 160 148 | 144 088 |
Tabellen viser at foretaket har en egenkapital på kr 995 000,- Dette er regnskapsmessig meget lav grunnet meget høye pensjonsforpliktelser.
Styret vurderer det slik at foretaket har gjort et stort arbeid i å fortsette den positive trenden på økonomisiden, og ytterligere forbedre tjenester og kvalitet i arbeidet som blir utført. Styret er også meget fornøyd med det gode forholdet som er opparbeidet til våre bestillere i Stavanger kommune.
Det rettes en stor takk til alle ansatte for utmerket arbeidsinnsats for å styrke resultat, samarbeidsklima og kvalitetsnivå i foretaket.
Stavanger 10. mars 2014,
Resultatregnskap | Noter | R-2013 | B-2013 | R-2012 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Driftsinntekter | ||||||
Andre salgs- og leieinntekter | 6 964 110 | 10 495 000 | 12 478 493 | |||
Overføringer med krav til motytelse | 2 | 136 033 549 | 121 669 808 | 131 955 883 | ||
Overføringer uten krav til motytelse | 3 | 278 495 | 35 000 | 281 923 | ||
Sum driftsinntekter | 143 276 154 | 132 199 808 | 144 716 299 | |||
Driftsutgifter | ||||||
Lønnsutgifter | 1 | 65 100 596 | 64 790 000 | 61 133 525 | ||
Sosiale utgifter | 1 | 17 732 355 | 20 181 900 | 17 739 676 | ||
Kjøp av varer og tjenester som inngår i foretakets tjen.prod. | 5 | 42 765 545 | 41 283 441 | 48 067 663 | ||
Kjøp av tjenester som erstatter foretakets tj. produksjon | 6 | 3 822 189 | 2 550 000 | 2 809 260 | ||
Overføringer | 7 | 10 190 508 | 284 000 | 10 416 993 | ||
Avskrivninger | 8 | 4 285 287 | 8 500 000 | 4 284 621 | ||
Sum utgifter | 143 896 480 | 137 589 341 | 144 451 738 | |||
Brutto driftsresultat | −620 326 | −5 389 533 | 264 561 | |||
Finansposter | ||||||
Renteinntekter og utbytte | 11 | 394 133 | 100 000 | 96 591 | ||
Sum eksterne finansinntekter | 394 133 | 100 000 | 96 591 | |||
Renteutgifter og låneomkostninger | 12 | 399 547 | 350 000 | 322 187 | ||
Avdrag på lån | 12 | 1 750 000 | 1 200 000 | 1 050 000 | ||
Sum eksterne finansutgifter | 2 149 547 | 1 550 000 | 1 372 187 | |||
Resultat eksterne finanstransaksjoner | −1 755 414 | −1 450 000 | −1 275 596 | |||
Motpost avskrivninger | 8 | 4 285 287 | 8 500 000 | 4 284 621 | ||
Netto driftsresultat | 1 909 547 | 1 660 467 | 3 273 586 | |||
Interne finasieringstransaksjoner | ||||||
Bruk av tidligere års regnskapsmessig mindreforbruk | 108 383 | 0 | 0 | |||
Bruk av disposisjonsfond | - | 0 | 0 | |||
Sum bruk avsetninger | 108 383 | 0 | 0 | |||
Overført til investeringsregnskapet | 600 700 | 560 000 | 236 000 | |||
Dekning av tidligere års merforbruk | 108 383 | 0 | 2 929 202 | |||
Avsatt til disposisjonsfond | 0 | 0 | 0 | |||
Sum avsetninger | 709 083 | 560 000 | 3 165 202 | |||
Regnskapsmessig merforbruk/mindreforbruk | 1 308 847 | 1 100 467 | 108 383 |
Investeringsregnskap | Noter | R-2013 | B-2013 | R-2012 |
---|---|---|---|---|
Investeringer | ||||
Kjøp av driftsmidler | 8 | 3 754 458 | 6 000 000 | 2 391 964 |
Utlån og forskutteringer | 9 | 294 174 | 0 | 271 037 |
Dekning av tidligere års reg.merforbruk | - | 0 | 344 554 | |
Årets finansieringsbehov | 4 048 632 | 6 000 000 | 3 007 555 | |
Finansiert slik: | ||||
Bruk av lånemidler | 3 069 407 | 5 040 000 | 2 283 354 | |
Inntekter fra salg av anleggsmidler | 378 525 | 0 | 488 200 | |
Sum ekstern finansiering | 3 447 932 | 5 040 000 | 2 771 554 | |
Overført fra driftsdelen | 24 | 600 700 | 960 000 | 236 000 |
Bruk av avsteningr | 0 | 0 | 0 | |
Udekket investering | ||||
Sum finansiering | 4 048 632 | 6 000 000 | 3 007 554 | |
Udekket/udisponert | 0 | 0 | 0 |
Balanse | 31.12.2013 | 31.12.2012 | |
---|---|---|---|
Eiendeler | |||
Anleggsmidler | |||
Utstyr, maskiner og transportmidler | 8 | 23 585 727 | 24 116 542 |
Fordring Stavanger kommune | 14 000 000 | 14 000 000 | |
Egenkapitalinnskudd KLP | 9 | 1 728 215 | 1 434 041 |
Pensjonsmidler | 10 | 113 390 497 | 105 832 682 |
Sum anleggsmidler | 152 704 439 | 145 383 265 | |
Omløpsmidler | |||
Kundefordringer | 13 | 8 727 145 | 12 496 187 |
Andre kortsiktige fordringer | 14 | 4 316 604 | 3 869 288 |
Premieavvik | 10 | 7 172 385 | 6 276 866 |
Kasse, bankinnskudd, bankkonto skattetrekk | 15 | 11 464 415 | 14 454 896 |
Sum omløpsmidler | 31 680 547 | 37 097 237 | |
Sum eiendeler | 184 384 986 | 182 480 502 | |
Egenkapital og gjeld | |||
Egenkapital | |||
Disposisjonsfond | 19 | 6 483 494 | 6 375 111 |
Regnskapsmessig mindreforbruk (Drift) | 20 | 1 308 847 | 108 383 |
Regnskapsmessig merforbruk (Drift) | 20 | 0 | - |
Kapitalkonto | 21 | −6 853 717 | −4 369 931 |
Udekket inv. Regnskapet | 0 | - | |
Sum egenkapital | 938 624 | 2 113 563 | |
Langsiktig gjeld | |||
Pensjonsforpliktelser | 10 | 143 508 724 | 135 137 818 |
Arbeidsgiveravgift av netto forpliktelser | 10 | 4 246 670 | 4 132 024 |
Langsiktig gjeld | 18 | 15 450 000 | 17 200 000 |
Sum langsiktig gjeld | 163 205 394 | 156 469 842 | |
Kortsiktig gjeld | |||
Leverandørgjeld | 16 | 5 279 309 | 8 869 703 |
Annen kortsiktig gjeld | 17 | 14 961 657 | 15 027 391 |
Sum kortsiktig gjeld | 20 240 967 | 23 897 094 | |
Sum egenkapital og gjeld | 184 384 986 | 182 480 499 | |
Memoria konti | |||
Herav: | |||
Ubrukte lånemidler | 1 647 239 | 4 716 646 | |
Motkonto til memoriakonti | −1 647 239 | −4 716 646 | |
0 | 0 |
Stavanger Natur og Idrettsservice er opprettet 01.01.2006 som et kommunalt foretak under Stavanger kommune. Ved opprettelsen overtok foretaket varige driftsmidler fra kommunen etter kontinuitetsmetoden.
Regnskapet er satt opp i tråd med forskrift om særbudsjett, særregnskap og årberetning for kommunale og fylkeskommunale foretak fastsatt av krd. 24.08.2006 med hjemmel i kommuneloven av 25.09.1992 nr. 107 § 46 nr. 8, §48 nr. 6 og §75.
Følgende grunnleggende regnskapsprinsipper er anvendt, jfr forskriftens §7:
Årsverk | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 |
---|---|---|---|---|
Antall årsverk | 150 | 146 | 136 | 142 |
Det er i år 2013 utbetalt kr. 782 595,- til daglig leder Kurt Idland. Godtgjørelse for styrehonorar inngår i beløpet med kr. 15 999,96. Arbeidsgivers utgift til andel pensjonspremie utgjør kr 75 894,00.
Styreleder Bjarne Kvadsheim har mottatt kr 45 480,- , Anette Bull kr 35 376,-, Kari Nessa Nordtun kr 35 376,- , Monica Wold har mottatt kr 17 168,-, Nils Fredrik Gjerpe kr 16 000,- og Marion Flanagan kr 16 000,-.
Det er utbetalt kr 134 815,- i revisjonshonorar.
Ellers ingen ytelser til andre ledende personer, aksjeeiere mv., heller ikke lån og sikkerhetsstillelser.
Overføringer med krav til motytelse | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Salg til Stavanger kommune | 120 417 465 | 116 577 903 |
Salg til kommunale foretak | 1 332 882 | 234 172 |
Overføring fra Stavanger kommune | 10 492 855 | 11 033 888 |
Refusjoner sykepenger og fødselspenger | 2 712 563 | 3 671 393 |
Tilretteleggingstilskudd fra NAV | −115 447 | 115 447 |
Refusjoner arbeidspraksis fra NAV | 1 193 231 | 323 080 |
136 033 549 | 131 955 883 |
Overføringer uten krav til motytelse | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Refusjon seniortiltak | 278 495 | 281 923 |
Refusjon lønnsoppgjør | ||
278 495 | 281 923 |
Reguleringspremie samt AFP må dekkes av foretaket fra 2010.
Det er registrert følgende lønnsutgifter de to siste årene inklusiv sosiale utgifter:
Lønnsutgifter | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Lønn ansatte | 65 100 596 | 61 133 525 |
Sosiale utgifter | ||
Arbeidsgiveravgift | 9 873 799 | 9 284 338 |
Pensjonskostnader | 7 817 940 | 8 358 398 |
Forsikringer | 40 616 | 96 940 |
Sum | 17 732 355 | 17 739 676 |
Sum lønnsutgifter | 82 832 952 | 78 873 201 |
Kjøp av varer og tjenester som inngår i foretakets tjenesteproduksjon | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Kontorkostnader | 2 701 966 | 2 842 226 |
Annonser/reklame/representasjon | 237 701 | 323 069 |
Kurs/reiser | 689 329 | 401 232 |
Transportutgifter | 7 380 789 | 7 730 895 |
Energi | 580 758 | 480 388 |
Husleie/avgifter | 1 086 117 | 1 090 370 |
Møbler/inventar/utstyr | 558 396 | 751 887 |
Vedlikehold/materialkjøp | 20 143 992 | 21 262 210 |
Eksternt renhold | 1 623 640 | 1 915 332 |
Konsulenttjenester | 7 762 857 | 11 270 053 |
42 765 545 | 48 067 663 |
Kjøp av tjenester som erstatter foretakets tjenesteproduksjon | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Kjøp fra kommunen | 1 137 905 | 935 748 |
Husleie | 1 500 186 | 1 538 214 |
Kjøp fra foretak | 409 726 | 264 991 |
Regnskapshonorar Stavanger kommune | 774 372 | 70 307 |
3 822 189 | 2 809 260 |
Overføringer | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Momskompensasjon | 9 741 964 | 9 968 830 |
Overføring til Stavanger kommune | 0 | 0 |
Overføring til andre | 207 670 | 257 389 |
Tap på krav | 774 | |
Erstatning | 240 874 | 190 000 |
10 190 508 | 10 416 993 |
Spesifikasjon av varige driftsmidler og avskrivninger | Biler | Anleggsmaskiner | Invent/utst/mask | Totalt |
---|---|---|---|---|
Anskaffelseskostnad 1/1 | 20 696 258 | 27 201 936 | 7 137 561 | 55 035 755 |
Tilgang | 0 | 1 753 334 | 2 001 124 | 3 754 458 |
Avgang | 13 | 13 | ||
Akk. avskrivninger 31/12 | −15 853 251 | −15 120 256 | −4 230 993 | −35 204 500 |
Bokført verdi 31/12 | 4 843 007 | 13 835 027 | 4 907 692 | 23 585 726 |
Årets avskrivning | 1 265 510 | 2 319 970 | 699 807 | 4 285 287 |
Avskrivningssats | 10 % | 10 % | 10 % |
Aksjer og andeler | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Egenkapitaltilskudd KLP pr 31/12 | 1 728 215 | 1 434 041 |
Stavanger Natur og Idrettsservice sitt pensjonsansvar i forhold til den ordinære tariffestede tjenestepensjons-ordningen er dekket gjennom pensjonsordning i Kommunal Landspensjonskasse KLP.
Tjenestepensjonsordningene gir ved full opptjening en alderspensjon som sammen med folketrygdens ytelser utgjør en samlet bruttopensjon på 66% av pensjonsgrunnlaget. Framtidig pensjonsytelse blir beregnet ut fra antall opptjeningsår og lønnsnivået ved pensjonsalder. Ordningen sikrer en brutto uførepensjon på samme nivå som alderspensjon og omfatter i tillegg ektefellepensjon og barnepensjon. De ansatte har også rett til AFP etter bestemte regler. AFP er ikke forsikringsmessig dekket og det er ikke avsatt midler i forsikringsordningene til fremtidige AFP-pensjoner. Som en del av den årlige pensjonsutgiften er det i år innbetalt kr. 2 811 099,- til reguleringspremie.
Selskapet har hatt utgifter til AFP med kr.767 234,- eksklusiv arbeidsgiveravgift.
Selskapet får ikke dekket utgiftene til reguleringspremie og AFP fra Stavanger kommune.
Økonomiske forutsetninger 2013 | 2013 | 2012 |
---|---|---|
Diskonteringsrente | 4,00 % | 4,50 % |
Forventet lønnsvekst | 2,87 % | 3,16 % |
Forventet G regulering | 2,87 % | 3,16 % |
Forventet avkastning | 5,00 % | 5,50 % |
Årets netto pensjonskostnad spesifisert | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Nåverdi av årets pensjonsopptjening | 7 630 884 | 8 129 818 |
Rentekostnad av påløpt pensjonsforpliktelse | 5 625 671 | 5 935 858 |
Forventet avkastning på pensjonsmidlene | −5 310 713 | −5 388 892 |
Adm.kostnader | 463 684 | 404 795 |
Sum amortisert premieavvik | 517 833 | 351 525 |
Netto pensjonskostnader (inkl adm.kostn.) | 8 927 359 | 9 433 104 |
Pensjonsmidler, pensjonsforpliktelser og beregnet akkumulert premieavvik | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Pensjonsmidler pr. 31.12.2013 | 113 390 497 | 105 832 682 |
Brutto pensjonsforpliktelse 31.12.2013 | 143 508 724 | 135 137 818 |
Netto pensjonsforpliktelser | 30 118 227 | 29 305 136 |
Arbeidsgiveravgift av netto forpliktelse | 4 246 670 | 4 132 024 |
Akkumulert premieavvik | 6 286 052 | 5 501 197 |
Arbeidsgiveravgift av premieavvik | 886 333 | 775 669 |
Premieavvik | 7 172 385 | 6 276 866 |
Spesifikasjon av estimatavvik | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Faktisk forpliktelse | 135 769 632 | 126 484 117 |
Estimert forpliktelse | −135 137 818 | −128 203 320 |
Estimatavvik forpliktelse IB 1.1. | 631 814 | −1 719 203 |
Akkumulert avvik tidl år IB 1.1. | −631 814 | 1 719 203 |
Amortisert avvik i år | −631 814 | 1 719 203 |
Gj st samlet avvik forpliktelse UB 31.12 | 0 | 0 |
Estimerte pensjonsmidler | 105 832 682 | 99 141 748 |
Faktiske pensjonsmidler | −104 348 718 | −95 515 902 |
Estimatavvik midler IB 1.1. | 1 483 964 | 3 625 846 |
Akkumulert avvik tidl år IB 1.1. | 0 | 0 |
Amortisert avvik i år | −1 483 964 | −3 625 846 |
Gj st samlet avvik midler UB 31.12 | 0 | 0 |
Det er gjort endring i regnskapsforskriften § 13 om regnskapsføring av pensjon i kommuner og fylkeskommuner. Estimatavvik skal balanseføres fullt ut fra og med 2011. Tidligere år har estimatavvik vært amortisert etter 15-årsregelen.
Andel egenkapitaltilskudd i felles kommunal pensjonsforsikring er pr. 31.12.2013 kr. 1.728.215.
Årets premie er redusert med overføring fra premiefond med kr. 532.110.
Renteinntekter | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Renter av bankinnskudd | 394 133 | 96 591 |
Renteutgifter | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Forsinkelsesrenter, andre renteutgifter | 399 547 | 322 187 |
Avdrag på lån | 1 750 000 | 1 050 000 |
2 149 547 | 1 372 187 |
Kundefordringer | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Kundefordringer Stavanger Kommune | 8 113 653 | 11 485 637 |
Kundefordringer foretak | 296 981 | 213 840 |
Eksterne kundefordringer | 558 547 | 1 082 376 |
Avsetning tap på utestående fordringer | 0 | −242 036 |
8 969 181 | 12 539 817 | |
Herav nærstående parter | 8 410 634 | 11 699 477 |
Andre kortsiktige fordringer | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Fordring lønn | 42 684 | 26 455 |
Refusjon sykepenger/svangersk. | 692 026 | 654 424 |
Til gode mvakomp 6. Termin | 2 334 699 | 2 894 584 |
Til gode forskuddsbetalte utgifter | 577 079 | 434 248 |
Anordning inntekter | 670 116 | −140 423 |
4 316 604 | 3 869 288 | |
Spesifikasjon anordning inntekter | ||
Inntekter Stavanger kommune | 142 335 | −415 870 |
Forskuddsbetalt utgifter | 527 781 | 368 693 |
670 116 | −47 177 |
Av foretakets bankinnskudd er kr. 2 723 706,60,- avsatt på en egen konto for skattetrekk, av dette beløpet utgjør kr. 2 511 909,- skyldig skattetrekk pr. 31.12.2013.
Leverandørgjeld | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Leverandørgjeld Stavanger kommune | 286 676 | 606 748 |
Leverandørgjeld foretak | 0 | 9 348 |
Leverandørgjeld IKS | 37 700 | 77 051 |
Ekstern leverandørgjeld | 4 954 933 | 8 176 556 |
Sum | 5 279 309 | 8 869 703 |
Herav nærstående parter | 286 676 | 616 096 |
Annen kortsiktig gjeld | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Avsatte feriepenger | 6 945 414 | 6 570 981 |
Skyldig arbeidsgiveravgift | 1 995 387 | 2 123 913 |
Arbeidsgiveravgift avsatte feriepenger | 979 303 | 928 971 |
Skyldig skattetrekk | 2 511 909 | 2 462 162 |
Skyldig påleggstrekk | 0 | 13 901 |
Mva | 384 365 | 118 586 |
Velferdskasse | 88 578 | 77 423 |
Forsikringstrekk | 0 | 45 723 |
Sum anordninger | 2 056 699 | 2 685 731 |
14 961 658 | 15 027 391 | |
Spesifikasjon anordning utgifter | ||
Anordning utgifter Stavanger kommune | 743 330 | 201 965 |
Anordning renter lån Stavanger kommune | 8 638 | 15 223 |
Anordning utgifter eksterne leverandører | 288 288 | 1 716 079 |
Anordning lønn | 1 016 443 | 752 464 |
2 056 699 | 2 685 731 |
Langsiktig gjeld | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Gjeld til Stavanger kommune 1/1 | 17 200 000 | 11 250 000 |
Avdrag på lån | −1 750 000 | −1 050 000 |
Nytt låneopptak | 0 | 7 000 000 |
Lånesaldo / UB 3112 | 15 450 000 | 17 200 000 |
Foretaket har i løpet av 2013 ikke tatt opp lån fra Stavanger kommune.
Disposisjonsfond | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
I.B | 6 483 494 | 6 375 111 |
Bruk av disposisjonsfond | 0 | 0 |
Avsetning | 0 | 0 |
U.B | 6 483 494 | 6 375 111 |
Disposisjonsfond | 1 486 494 | 1 375 111 |
Avsetning pensjon/premieavvik | 5 000 001 | 5 000 001 |
Sum | 6 486 494 | 6 375 111 |
Regnskapsmessig mindreforbruk | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Årets mindreforbruk | 1 308 847 | 108 383 |
Årets merforbruk | 0 | |
Totalt mindreforbruk til disponering | 1 308 847 | 108 383 |
Kapitalkonto | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Debet | ||
IB | 18 369 931 | 14 801 204 |
Nåverdi årets pensj.opptjening | 7 630 884 | 8 129 818 |
Påløpt rentekostnad av pensjonsforpliktelse | 5 625 671 | 5 935 858 |
Utbetalte pensjoner | 5 517 463 | 5 411 975 |
Amortisert estimatavvik | 1 483 964 | 3 625 846 |
Arbeidsgiveravgift av netto pensjonsforpliktelse | 4 246 670 | 4 132 024 |
Bruk av lån | 3 069 407 | 2 283 354 |
Regnskapsmessig avskr. | 4 285 287 | 4 284 621 |
Anleggsmidler nedskrevet / solgt | −13 | 514 097 |
Amortisert estimatavvik | 631 814 | |
Sum debet | 50 861 078 | 49 118 797 |
Kredit | ||
IB | ||
Utbetalte pensjoner | 5 517 463 | 5 411 975 |
Tilbakef. Arbeidsgiveravgift av netto pensjonsforp. | 4 132 024 | 4 097 685 |
Forventet avkastning på pensjonsmidlene | 5 310 713 | 5 388 892 |
Premieinnbetaling ekskl. adm. kostnader | 9 248 529 | 10 339 863 |
Amortisert estimatavvik | 1 719 203 | |
Egenkapitalinnskudd | 294 174 | 271 037 |
Tilgang | 3 754 458 | 2 470 214 |
Avdrag lån | 1 750 000 | 1 050 000 |
Styrking egenkapital | 14 000 000 | 14 000 000 |
UB | 6 853 717 | 4 369 931 |
Sum kredit | 50 861 078 | 49 118 797 |
Stavanger Natur og Idrettsservice har inngått leasingavtale med flere leverandører:
Avtalene er klassifisert som operasjonelle og er inngått for en periode fra 5 måneder til 60 måneder.
Endring i arbeidskapital | 31.12.2013 | 31.12.2012 | Endring |
---|---|---|---|
Balanseregnskapet | |||
Omløpsmidler | 31 680 935 | 37 097 236 | −5 416 301 |
Kortsiktig gjeld | 20 184 848 | 23 897 095 | −3 712 247 |
Arbeidskapital | 11 496 087 | 13 200 141 | −1 704 054 |
Drifts- og investeringsregnskapet | |||
Inntekter driftsregnskap | 143 276 154 | ||
Inntekter investeringsregnskap | 378 525 | ||
Bruk av lån | 3 069 407 | ||
Renteinntekter | 394 133 | ||
Sum anskaffelse av midler | 147 118 219 | 147 118 219 | |
Anvendelse av midler | |||
Utgifter driftsregnskap | 143 839 973 | ||
Utgifter investeringsregnskap | 4 048 632 | ||
Avskrivninger | −4 285 287 | ||
Renteutgifter | 399 547 | ||
Avdrag på lån | 1 750 000 | ||
Sum anvendelse av midler | 145 752 867 | 145 752 867 | |
Endring i ubrukte lånemidler | −3 069 407 | ||
Anskaffelse - anvendelse midler | −1 704 054 |
I 2013 skal 80% av all mva – kompensasjon vedr. anleggsmidler overføres til investeringsregnskapet.
Sum mva-kompensasjon mottatt vedr. anleggsmidler i 2013 er kr. 600 700.
Kundefordringer | K1 | K2 | K3 | DVPRO | Sum |
---|---|---|---|---|---|
Kundefordringer Stavanger Kommune | - | 2 964 033 | 5 149 620 | 8 113 653 | |
Kundefordringer foretak | - | 296 981 | 296 981 | ||
Kundefordringer IKS | - | - | |||
Eksterne kundefordringer | 200 | - | 4 327 | 554 020,37 | 558 547,37 |
Avsetning tap på utestående fordringer | - | ||||
Sum | 200 | 2 968 360 | 6 000 621,37 | 8 969 181,37 |
Til Stavanger bystyre
Vi har revidert særregnskapet for Stavanger natur- og idrettsservice KF, som viser et netto driftsresultat på kr 1 909 547 og et regnskapsmessig mindreforbruk på 1 308 847. Særregnskapet består av balanse per 31. desember 2013, driftsregnskap, investeringsregnskap og økonomiske oversikter for regnskapsåret avsluttet per denne datoen, og en beskrivelse av vesentlige anvendte regnskapsprinsipper og andre noteopplysninger.
Styret og daglig leders ansvar for årsregnskapet
Styret og daglig leder er ansvarlig for å utarbeide særregnskapet og for at det gir en dekkende fremstilling i samsvar med lov, forskrift og god kommunal regnskapsskikk, og for slik intern kontroll som styret og daglig leder finner nødvendig for å muliggjøre utarbeidelsen av et særregnskap som ikke inneholder vesentlig feilinformasjon, verken som følge av misligheter eller feil.
Revisors oppgaver og plikter
Vår oppgave er å gi uttrykk for en mening om dette særregnskapet på bakgrunn av vår revisjon. Vi har gjennomført revisjonen i samsvar med lov, forskrift og god kommunal revisjonsskikk i Norge, herunder International Standards on Auditing. Revisjonsstandardene krever at vi etterlever etiske krav og planlegger og gjennomfører revisjonen for å oppnå betryggende sikkerhet for at årsregnskapet ikke inneholder vesentlig feilinformasjon.
En revisjon innebærer utførelse av handlinger for å innhente revisjonsbevis for beløpene og opplysningene i årsregnskapet. De valgte handlingene avhenger av revisors skjønn, herunder vurderingen av risikoene for at særregnskapet inneholder vesentlig feilinformasjon, enten det skyldes misligheter eller feil. Ved en slik risikovurdering tar revisor hensyn til den interne kontrollen som er relevant for foretakets utarbeidelse av et særregnskap som gir en dekkende fremstilling. Formålet er å utforme revisjonshandlinger som er hensiktsmessige etter omstendighetene, men ikke for å gi uttrykk for en mening om effektiviteten av foretakets interne kontroll. En revisjon omfatter også en vurdering av om de anvendte regnskapsprinsippene er hensiktsmessige og om regnskapsestimatene utarbeidet av ledelsen er rimelige, samt en vurdering av den samlede presentasjonen av særregnskapet.
Etter vår oppfatning er innhentet revisjonsbevis tilstrekkelig og hensiktsmessig som grunnlag for vår konklusjon.
Konklusjon
Etter vår mening er årsregnskapet avgitt i samsvar med lov og forskrifter og gir en dekkende fremstilling av den finansielle stillingen til Stavanger natur- og idrettsservice KF per 31. desember 2013, og av resultatet for regnskapsåret som ble avsluttet per denne datoen i samsvar med lov, forskrift og god kommunal regnskapsskikk.
Uttalelser om øvrige forhold
Konklusjon om særbudsjett
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, mener vi at de disposisjoner som ligger til grunn for særregnskapet er i samsvar med budsjettvedtak, og at beløpene i særregnskapet stemmer med regulert budsjett.
Konklusjon om årsberetningen
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, mener vi at opplysningene i årsberetningen om særregnskapet er konsistente med særregnskapet og er i samsvar med lov og forskrifter.
Konklusjon om registrering og dokumentasjon
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, og kontrollhandlinger vi har funnet nødvendig i henhold til internasjonal standard for attestasjonsoppdrag (ISAE) 3000 «Attestasjonsoppdrag som ikke er revisjon eller begrenset revisjon av historisk finansiell informasjon», mener vi at ledelsen har oppfylt sin plikt til å sørge for ordentlig og oversiktlig registrering og dokumentasjon av foretakets regnskapsopplysninger i samsvar med lov og god bokføringsskikk i Norge.
Stavanger, 10.03.2014
Rogaland Revisjon IKS
Cicel T. Aarrestad
Revisjonsdirektør/
statsautorisert revisor
Denne siden ble sist oppdatert 16. September 2014, 11:03.