Rådmannen vurderer samlet sett den økonomiske situasjonen som tilfredsstillende, men også utfordrende da det i 2013 har vært en høyere vekst i utgiftene enn i inntektene. Økonomiresultatet på tjenesteområdene viser at det samlet sett har vært god økonomistyring. Av et budsjett på kr 5,8 mrd. viser resultatet et merforbruk på kr 5,7 mill., se tabell 2.1. Etterspørselen etter helse- og omsorgstjenester er fortsatt stor, behovet for økonomisk sosialhjelp har økt og tiltak rettet mot barn med særlige behov i barnehagene er økende. Vedlikeholdsutgiftene til kommunale boliger ble høyere enn planlagt. Høy aktivitet på investeringsområdet medførte et udekket finansieringsbehov på kr 76,6 mill. i 2013. Her kan nevnes den nye kulturskolen, utstillingshallen og energisentralen i forumområdet, samt kjøp av eiendom på Ulsnes. Avvikene skyldes i hovedsak tidsforskyvninger mellom regnskap og budsjett – ikke overskredet prosjektkostnader. Videre i kapitlet følger detaljerte analyser på drifts-, investerings- og balanseregnskapet.
Hovedtall per tjenesteområde | Regnskap 2013 | Justert budsjett 2013 | Avvik | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2012 |
---|---|---|---|---|---|
Rådmann, stab og støttefunksjoner | 297 113 | 301 373 | 4 260 | 99 | 279 759 |
Oppvekst og levekår | 5 353 374 | 5 327 408 | −25 966 | 101 | 4 939 042 |
Bymiljø og utbygging | −22 805 | −8 182 | 14 623 | - | 7 407 |
Kultur og byutvikling | 184 454 | 185 875 | 1 421 | 99,2 | 174 161,00 |
Sum Stab og støttefunksjoner | 5 812 136 | 5 806 474 | −5 662 | 100,1 | 5 400 369 |
Regnskapet 2013 viser et positivt resultat og utgjør et mindreforbruk på kr 7,8 mill. etter avsetninger i driftsregnskapet. Brutto driftsresultat ble negativt i 2013 og utgjorde kr 72,9 mill.
Brutto driftsresultat er differansen mellom brutto driftsinntekter og brutto driftsutgifter. Brutto driftsresultat korrigert for finanstransaksjoner gir netto driftsresultat.
Netto driftsresultat ble positivt i 2013 og utgjorde kr 160,4 mill.
Når netto driftsresultat korrigeres for budsjetterte overføringer til investeringsregnskap, avsetning til og bruk av fond, samt bruk av tidligere års regnskapsmessig mindreforbruk, får en et regnskapsmessig mer- eller mindreforbruk.
Hovedoversikt drift | Regnskap 2013 | Justert budsjett 2013 | Regnskap 2012 |
---|---|---|---|
Sum driftsinntekter | 8 661 101 | 8 620 531 | 8 190 100 |
Herav sum frie disponible inntekter | 6 541 964 | 6 545 587 | 6 237 123 |
Sum driftsutgifter | 8 734 019 | 8 743 076 | 8 131 771 |
Bruttodriftsresultat | −72 918 | −122 545 | 58 329 |
Resultat eksterne finanstransaksjoner | −201 774 | −234 990 | −222 594 |
Herav renteinntekter og utbytte | 394 953 | 384 603 | 346 212 |
Herav renteutgifter og låneomkostninger | 264 870 | 269 003 | 250 597 |
Herav avdrag på lån | 353 032 | 350 701 | 332 894 |
Motpost avskrivninger | 435 134 | 433 622 | 417 260 |
Netto driftsresultat | 160 442 | 76 087 | 252 995 |
Netto avsetninger, fond | −9 260 | 67 331 | −5 314 |
Overført til investeringsregnskapet | 143 418 | 143 418 | 232 174 |
Regnskapsmessig mindreforbruk | 7 763 | 0 | 15 506 |
Brutto investeringsutgifter ble kr 1 182 mill. og inntektene utgjorde kr 233 mill. Samlet resultat på investeringsregnskapet viser et udekket finansieringsbehov på kr 76,6 mill.
Investeringsregnskap | Regnskap 2013 | Justert budsjett 2013 | Regnskap 2012 |
---|---|---|---|
Sum inntekter | 233 093 | 217 740 | 297 792 |
Sum utgifter | 1 181 747 | 1 000 758 | 982 970 |
Sum finansieringstransaksjoner | 606 316 | 680 180 | 571 254 |
Finansieringsbehov | 1 554 969 | 1 463 198 | 1 256 432 |
Sum finansiering | 1 478 344 | 1 463 198 | 1 214 060 |
Udekket finansiering | −76 625 | -42 372 |
Finansielle målsettinger | Mål (langsiktig) | Resultat 2013 | Resultat 2012 |
---|---|---|---|
Netto driftsresultat i % av driftsinntektene | 3 % | 1,85 % | 3,10 % |
Egenfinansieringsgrad i % av investeringene | 50 % | 42 % | 58,0 % |
Gjeldsgrad i % av driftsinntektene | 60 % | 56 % | 55,0 % |
Balanseregnskapet | Regnskap 2013 | Andel 2013 | Regnskap 2012 | Andel 2012 | Endring 2013-2012 |
---|---|---|---|---|---|
Anleggsmidler | 21 312 | 92,1 % | 19 792 | 91,0 % | 1 520 |
Omløpsmidler | 1 831 | 7,9 % | 1 968 | 9,0 % | −137 |
Sum eiendeler | 23 143 | 100,0 % | 21 760 | 100,0 % | 1 383 |
Egenkapital | 7 274 | 31,4 % | 7 078,0 | 32,5 % | 196 |
Langsiktig gjeld | 14 384 | 62,2 % | 13 136 | 60,4 % | 1 247 |
Kortsiktig gjeld | 1 485 | 6,4 % | 1 545 | 7,1 % | −60 |
Sum egenkapital og gjeld | 23 143 | 100,0 % | 21 760,00 | 100,0 % | 1 383 |
Arbeidskapital | 346 | 422 | −77 |
Balanseregnskapet 31.12.13 viser at omløpsmidlene utgjør kun 7,9 % av eiendelene mens anleggsmidlene utgjør resterende 92,1 %. Økt andel anleggsmidler fra 2012 er et resultat av investeringsnivået i 2013. Den langsiktige gjeldsforpliktelsen øker mer enn oppbyggingen av egenkapital. Noe av det mest sentrale i utviklingen fra 2012 til 2013, er at arbeidskapitalen og likviditeten er svekket i løpet av fjoråret. Se ytterligere kommentarer under avsnitt om premieavvik.
Rådmann, stab og støttefunksjoner | Regnskap 2013 | Justert budsjett 2013 | Avvik | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2012 |
---|---|---|---|---|---|
Rådmann | 6 388 | 6 465 | 77 | 98,8 | 4 666 |
Økonomi | 143 279 | 142 631 | −648 | 100,5 | 133 102 |
Personal og organisasjon | 117 172 | 120 191 | 3 019 | 97,5 | 112 371 |
Kommunikasjonsavdeling | 6 219 | 6 745 | 526 | 92,2 | 5 631 |
Næring | 6 648 | 7 242 | 594 | 91,8 | 7 197 |
Kommuneadvokat | 6 135 | 6 268 | 133 | 97,9 | 5 126 |
Politisk sekretariat | 11 272 | 11 831 | 559 | 95,3 | 11 666 |
Sum Rådmann, stab og støttefunksjoner | 297 113 | 301 373 | 4 260 | 98,6 | 279 759 |
Regnskapsresultatet for stab- og støttefunksjonene viser et mindreforbruk på kr 4,26 mill. Det er i all hovedsak udisponerte midler som følge av utsatt oppstart for digitalisering av arkivmateriell og nytt sak-/arkivsystem.
Oppvekst | Regnskap 2013 | Justert budsjett 2013 | Avvik | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2012 |
---|---|---|---|---|---|
Barnehage | 1 016 586 | 1 022 433 | 5 847 | 99,4 | 939 482 |
Ressurssenter for styrket barnehagetilbud | 56 158 | 54 171 | −1 987 | 103,7 | 48 445 |
Grunnskole | 1 313 580 | 1 321 107 | 7 527 | 99,4 | 1 241 985 |
Johannes læringssenter | 111 427 | 105 114 | −6 313 | 106 | 97 910 |
Stavanger kulturskole | 32 062 | 35 789 | 3 727 | 89,6 | 30 782 |
Pedagogisk-psykologisk tjeneste | 33 319 | 37 550 | 4 231 | 88,7 | 30 636 |
Sum Oppvekst | 2 563 132 | 2 576 164 | 13 032 | 99,5 | 2 389 240 |
Virksomhetsområdene innenfor Oppvekst har samlet sett et mindreforbruk på kr 13 mill. av en ramme på kr 2,58 mrd. Avviket utgjør 0,5 %. Barnehagene og grunnskolene har et samlet mindreforbruk på kr 13,3 mill. Merforbruket på Johannes læringssenter skyldes i all hovedsak at antallet personer som utløser per capita (persontilskudd) gikk ned, at skolen ikke lenger mottar resultattilskudd for norskprøver fra IMDi (Integrerings- og mangfoldsdirektoratet), samt merutgifter til introduksjonsordningen. Kulturskolen har udisponerte midler som i hovedsak følger av utsatt bygging av dansegulv, mens PPT sitt mindreforbruk skyldes ledige stillinger. Merforbruket i Ressurssenteret for tilpasset barnehagetilbud skyldes økning i antall barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp.
Barn og unge | Regnskap 2013 | Justert budsjett 2013 | Avvik | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2012 |
---|---|---|---|---|---|
Ungdom og fritid | 72 695 | 73 259 | 564 | 99,2 | 65 253 |
Helsestasjon og skolehelsetjenesten | 60 659 | 60 838 | 179 | 99,7 | 52 862 |
Barnevernstjenesten | 193 770 | 190 166 | −3 604 | 101,9 | 185 257 |
Sum Barn og unge | 327 124 | 324 263 | −2 861 | 100,9 | 303 372 |
Innenfor Barn og unge er det barnevernstjenesten som har et merforbruk i 2013. Dette skyldes en fortsatt vekst i fosterhjemsutgiftene.
Levekår, legevakt og legetjenesten | Regnskap 2013 | Justert budsjett 2013 | Avvik | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2012 |
---|---|---|---|---|---|
Helse- og sosialkontor | 1 508 480 | 1 497 473 | −11 007 | 100,7 | 1 384 030 |
NAV | 224 260 | 212 311 | −11 949 | 105,6 | 193 014 |
Hjemmebaserte tjenester | 170 234 | 165 810 | −4 424 | 102,7 | 148 111 |
Alders- og sykehjem | 125 164 | 119 643 | −5 521 | 104,6 | 127 426 |
Fysio- og ergoterapitjenesten | 61 136 | 57 982 | −3 154 | 105,4 | 52 910 |
Stavanger legevakt | 35 228 | 35 681 | 453 | 98,7 | 30 548 |
Rehabiliteringsseksjonen | 41 574 | 41 534 | −40 | 100,1 | 35 923 |
Arbeidstreningsseksjonen | 10 601 | 10 847 | 246 | 97,7 | 9 566 |
Flyktningseksjonen | 8 950 | 9 299 | 349 | 96,2 | 8 329 |
Dagsenter og avlastningsseksjonen | 101 395 | 97 202 | −4 193 | 104,3 | 88 323 |
Tekniske hjemmetjenester | 592 | 1 341 | 749 | 44,2 | 130 |
Krisesenteret i Stavanger | 10 390 | 10 084 | −306 | 103 | 9 603 |
Sentrale midler levekår | 17 703 | 42 990 | 25 287 | 41,2 | 42 045 |
Sentrale midler legetjeneste | 63 460 | 58 414 | −5 046 | 108,6 | 55 173 |
Sum levekår, legevakt og legetjenesten | 2 379 167 | 2 360 611 | −18 556 | 100,8 | 2 185 131 |
Samlet viser resultatet et merforbruk på kr 18,5 mill. av en budsjettramme på kr 2,36 mrd. Avviket utgjør 0,8 %. Helse- og sosialkontorene har et merforbruk på kr 11 mill. Dette fremkommer i all hovedsak innenfor sykehjemmenes bestillerbudsjett og som følge av økt pleietyngde. Merforbruket innen NAV skyldes i stor grad økning i sosialhjelp til boutgifter. I løpet av året vedtok bystyret å styrke rammene til Hjemmebaserte tjenester med kr 20 mill. samtidig som tiltak for å redusere utgiftsnivået ble gjennomført. Virksomhetsområdet har likevel et merforbruk på kr 4,4 mill. Alders- og sykehjemmene har et samlet merforbruk på kr 5,5 mill. Dette skyldes at enkelte virksomheter ikke har greid å tilpasse aktiviteten til budsjettrammen i tilstrekkelig grad . Tilsvarende situasjon gjelder for Dagsenter og avlastning, som har et merforbruk på kr 4,2 mill. I 2013 viser kartleggingen at det er netto 14 flere brukere med omfattende tjenestebehov, og samlet sett ble refusjonsinntektene om lag kr 20 mill. høyere enn budsjettert.
Bymiljø og utvikling | Regnskap 2013 | Justert budsjett 2013 | Avvik | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2012 |
---|---|---|---|---|---|
Stab Bymiljø og utbygging | 4 297 | 4 758 | 461 | 90,3 | 4 501 |
Miljø | 4 498 | 4 471 | −27 | 100,6 | 3 487 |
utbygging | 2 041 | 12 213 | 10 172 | 16,7 | 10 508 |
Stavanger Eiendom | −244 631 | −261 651 | −17 020 | 93,5 | −232 224 |
Park og vei | 127 452 | 128 510 | 1 058 | 99,2 | 118 141 |
Idrett | 109 647 | 111 067 | 1 420 | 98,7 | 91 914 |
Vannverket | 201 | −201 | 0 | −12 | |
Avløpsverket | −17 856 | 0 | 17 856 | 0 | 19 718 |
Renovasjon | 83 | 140 | 57 | 59,3 | −2 731 |
Plan og anlegg | −504 | 0 | 504 | 0 | 0 |
Sum Bymiljø og utvikling | −14 772 | −492 | 14 280 | - | 13 302 |
Bymiljø og utbygging har samlet sett et mindreforbruk på kr 14,3 mill.
Utbygging fikk et positivt resultat som følge av ompostering av leieinntekter knyttet til Jåttåvågen, Dusavik, Urban Sjøfront, Nytorget og diverse næringsrelaterte prosjekter fra investering- og over til driftsregnskapet. Stavanger eiendom har et merforbruk på kr 17 mill. som følge av et høyt vedlikeholdsnivå på de kommunale boligene. I tillegg bidrar avløpsverket til et regnskapsmessig mindreforbruk, da gebyrinntektene er høyere enn utgiftene i 2013. Denne merinntekten var planlagt og skal dekke tidligere års opparbeidet merforbruk på avløpsverket.
Kultur og byutvikling | Regnskap 2013 | Justert budsjett 2013 | Avvik | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2012 |
---|---|---|---|---|---|
Stab Kultur og byutvikling | 10 912 | 10 471 | −441 | 104,2 | 11 053 |
Byggesaksavdelingen | 41 | −41 | 0 | ||
Planavdelinger | 35 267 | 35 724 | 457 | 98,7 | 29 036 |
Kulturavdelingen | 138 234 | 139 680 | 1 446 | 99 | 134 072 |
Sum Kultur og byutvikling | 184 454 | 185 875 | 1 421 | 99,2 | 174 161 |
Kultur og byutvikling har samlet sett et mindreforbruk på kr 1,4 mill. Mindreforbruket fremkommer på Kulturavdelingen, og skyldes i hovedsak lavere utgifter til Byhistorisk verk enn budsjettert. I løpet av 2013 ble i underkant av kr 1,5 mill. av kulturbyfondet disponert, og restbeløpet utgjør kr 60 000 ved utgangen av året. Byggesaksavdelingen er selvkostfinansiert, og hadde et merforbruk på kr 3,9 mill. Prosjektet Ikke godkjente leiligheter utgjorde en stor del av merforbruket. Merforbruket innenfor Byggesaksavdelingen finansieres ved bruk av midler avsatt i selvkostfondet.
Denne siden ble sist oppdatert 12. September 2014, 13:18.