Stavanger byggdrift KF (Foretaket) er et kommunalt foretak opprettet i medhold av kommuneloven §11, som forestår drifts-, vedlikeholds- og renholdstjenester for bygninger tilhørende Stavanger kommune. Foretaket leverer også mat til sykehjem fra eget produksjonskjøkken.
Foretaket står ellers fritt til å drive samme type relaterte tjenester overfor andre offentlige eller private institusjoner også i andre kommuner.
Sykefravær | Driftservice | Miljøservice | Kjøkken | Administrasjon | Samlet |
---|---|---|---|---|---|
2002 | 13 | ||||
2003 | 11,6 | 13 | 4 | 12 | |
2004 | 7,7 | 15,6 | 11,8 | 3,6 | 12,9 |
2005 | 7 | 11 | 3,6 | 6,6 | 9 |
2006 | 8 | 14,1 | 3,5 | 7,9 | 11,9 |
2007 | 8,2 | 12,2 | 5,4 | 7,3 | 10,5 |
2008 | 4,9 | 12,4 | 9 | 11,1 | 9,8 |
2009 | 4,5 | 12,4 | 8,4 | 1,3 | 9,3 |
2010 | 6,4 | 11,4 | 8,9 | 2,4 | 9,3 |
2011 | 11,9* | ||||
2012 | 7,7 | 12,9 | 14,3 | 1 | 10,65 |
2013 | 5,9 | 12,5 | 6,75 | 2,9 | 8,76 |
Foretaket har arbeidet aktivt med tiltak for å redusere sykefraværet gjennom hele året. Det er et vedvarende stort fokus på arbeidet med oppfølging av sykemeldte. Foretaket fremholdes som dyktige på dette arbeidet blant kommunenes virksomheter.
Det er fremdeles langtidssykefraværet som er utfordringen, dette står for ca 70% av fraværet.
Foretaket har hatt et styre der 4 av medlemmene er oppnevnt av bystyret og et medlem er valgt av og blant Foretakets fast ansatte. Første varamedlem møter fast som observatør i alle møtene. Styreperioden følger kommunevalgperioden.
Det har i 2013 vært avholdt 7 styremøter. Styret har hatt 38 saker til behandling.
Av viktige saker nevnes:
Det er utbetalt styrehonorar på tilsammen kr. 245.119,-.
Daglig leder har mottatt lønn og annen godtgjørelse på kr. 907.538,- og en pensjonspremie på kr. 77.877,-.
Antall ansatte tilsvarer 255 årsverk. Innen renhold er de fleste kvinner og innen drift og vedlikehold flest menn. Det har vist seg vanskelig å rekruttere det underrepresenterte kjønnet til avdelingene, selv om dette er et ønske for Foretaket. Foretaket har en bevisst holdning til dette ved ansettelser.
I foretakets styre er det 2 kvinner av 5 faste medlemmer.
Antall | Årsverk | Ansatte |
---|---|---|
Administrasjon | 11,8 | 12 |
Driftservice | 88,4 | 93 |
Miljøservice | 144,8 | 218 |
Kjøkken | 9,6 | 11 |
Totalt | 254,6 | 334 |
Det har vært avholdt 8 møter i Foretakets arbeidsmiljøutvalg med behandling av 53 saker. Blant disse nevnes
Obligatoriske kurs for verneombud er gjennomført.
Foretaket har et multikulturelt miljø med ansatte fra nærmere om lag 40 forskjellige nasjonaliteter. Det er ikke blitt rapportert hendelser om diskriminering av ansatte gjennom året.
Foretaket er sertifisert Miljøfyrtårn.
Ut fra hensynet til miljøet prioriterer Foretaket bruk av miljøvennlige produkter. For renhold betyr dette bruk av tørrmopping der dette er mulig. I størst mulig grad benyttes mikrofiber eller annen spesialfiber som krever minimal bruk av såpe eller kjemikalier.
Innen vedlikehold benyttes for det meste vannbasert maling. Oljebasert maling brukes kun i begrenset omfang. Bygningsmateriale sorteres for gjenvinning på egen anlagt kildesorteringsstasjon.
Foretaket har 2 gassdrevne biler og 2 hybridbiler.
Gjennom politiske vedtak ble det omsider en avklaring vedr. konkurranseutsetting av en andel av foretakets oppdragsportefølje. Foretaket innretter seg etter dette og har samtidig et forsterket fokus på å ta oppdrag for andre offentlige institusjoner. NAV ble i løpet av høsten føyet til kundelisten.
Foretaket jobber bevisst også med å nå andre eiendomsrettede avdelinger med vår ekspertise. Rivningsoppdrag blir det stadig mer av. Stavanger eiendom er vår største kunde og fortjener oppmerksomhet deretter. Samarbeidet er blitt bedre og tettere gjennom 2013. Det avholdes jevnlige møter på et operativt nivå for å avstemme forventninger på begge sider.
Fra eiers side er det tydelig signalisert at man vil jobbe for en langsiktig kontrakt for å gi stabilitet og forutsigbarhet for oppdragsmengden. Dette arbeidet er enda ikke sluttført.
Foretaket har et ønske om å være mer aktive inn i det private næringsmarkedet, men det pålagte systemet FacilityStation er så dårlig egnet for dette formålet at man har måttet holde aktiviteten på et minimum.
Kapasitetsgrensen på SBD Kjøkken med hensyn til lagerplass er på det nærmeste nådd. Det må gjøres en vurdering av hvordan denne situasjonen skal møtes. Økning av porteføljen og leveransene vil kreve større arealer.
Samarbeid
Skal tjenestene videreutvikles både med tanke på kostnadseffektivisering og kvalitetsutvikling, er det etter Foretakets oppfatning behov for et tettere samarbeid mellom Forvalterenhet (SE) og de operative funksjonene (SBD). Slik vil en få mer kontroll over prioritering, planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av vedlikeholdsarbeidet. En viss vertikal integrasjon i den utøvende linjen kan føre til en mer rasjonell og effektiv bruk av tilgjengelige ressurser. Utfører sitter i dag med bred kompetanse om byggene og deres drifts og vedlikeholdsbehov. Ved å nyttiggjøre denne kompetansen i planleggingen vil kart og terreng kunne bli bedre avstemt, hvilket vil kunne forbedre byggene og øke sikkerheten og regulariteten i driften av dem.
Foretaket vurderer for tiden å foreslå en omorganisering som innebærer en samlokalisering av Forvalterenheten og Byggdrift. Foretaket har også ved flere anledninger fremmet forslag om at Bestiller bestilte «i stort» heller enn enkeltoppgaver (f.eks «forvalt og drift skole X ihht tilstandsgrad 1,5» evt «for å oppnå tilstandsgrad 1,5»). En slik løsning vil bidra sterkt til å ta igjen vedlikeholdsetterslep, men fordrer at det anskaffes et egnet planleggings- og styringsverktøy, jfr. fremlagt vedlikeholdsplan pkt 2.3.1. Det påpekes også jevnlig fra Foretakets side at nyanskaffelse av et tidsriktig og fremtidsrettet styringsverktøy vil være en lønnsom investering for eier mht både effektivitet, bruksmuligheter og sikring av eiers verdier. En oppgradering av dagens system vil derimot være både ineffektivt og kostbart, og vil ikke gi de nødvendige fremtidsmuligheter for å overvåke og sikre bygningsmassen.
Årsresultat og stilling | B2013 | R2013 | R2012 | Endring | R%-vis endring |
---|---|---|---|---|---|
Total omsetning | 235 296 807 | 269 060 575 | 237 568 895 | 31 491 680 | 13,26 |
Resultat | 21 | 4 756 448 | 0 | 4 756 448 |
Økning i omsetning skyldes økte bestillinger fra Stavanger eiendom. Økt oppdragsmengde både innen større prosjekter og rivningsoppdrag bidrar til betydelig omsetningsøkning.
Det oppleves som et godt forhold mellom Bestiller og Byggdrift. Det er Foretakets oppfatning at et enda nærmere samarbeid allerede på planleggingsstadiet ville vært ønskelig for å bli mer treffsikre i budsjetteringsøyemed.
Det ble foretatt en budsjettjustering i styrets junimøte med nær 27 mill i omsetningsøkning. I ettertid viser dette seg å være et for forsiktig anslag.
Årsresultatet etter avsetning til pensjonsfond er på kr. 4,75 mill. Dette er å anse som et akseptabelt resultatnivå for foretaket, dog kun med en margin på 1,78% av omsetningen.
Egenkapitalandelen er etter dette 2% og karakteriseres som ikke tilfredsstillende. Det følger dermed av Eierstrategien at det ikke er aktuelt med tilbakeføring av midler til bykassen.
Avsetning til pensjonsfond
Avsetning til pensjonsfond | |
---|---|
Premieavvik (akkumulert) | 16 695 590 |
Avsetning pensjon/premieavvik | -15 047 489 |
Underdekning i pensjonsfondet | 1 648 101 |
Denne underdekningen oppsto i årsavslutningen for 2012.
Styret foreslår flg. disponering av regnskapsmessig mindreforbruk:
Disponering av årsresultatet | |
---|---|
Regnskapsmessig mindreforbruk 2013 | 4 756 448 |
Dekning av avvik mellom pensjonsfond og akkumulert premieavvik per 31.12.2013 | 1 648 101 |
Til disposisjonsfond | 3 108 347 |
Styret sier seg tilfreds med resultatet for 2013, og fastslår at årsresultatet på kr. 4,75 mill. bidrar til å bedre egenkapitalandelen, dog ikke nok i forhold til de stadig økende pensjonsforpliktelsene. Egenkapitalsituasjonen tillater ikke utdeling av utbytte.
Stavanger, 13. mars 2014
Resultatregnskap 2013 | Noter | R-2013 | B-2013 | R-2012 |
---|---|---|---|---|
Driftsinntekter | ||||
Overføringer med krav til motytelse | 2 | 269 060 575 | 235 296 807 | 237 568 895 |
Andre overføringer | 3 | 180 690 | 199 000 | 197 939 |
Sum driftsinntekter | 269 241 265 | 235 495 807 | 237 766 834 | |
Driftsutgifter | ||||
Lønnsutgifter | 1 | 104 889 253 | 104 689 378 | 96 848 027 |
Sosiale utgifter | 1 | 27 324 327 | 26 650 236 | 26 987 790 |
Kjøp av varer og tjenester som inngår i foretakets tjen. prod | 5 | 102 641 688 | 95 269 822 | 88 115 768 |
Kjøp av tjenester som erstatter tjenesteproduksjonen | 6 | 3 146 814 | 2 605 004 | 3 508 285 |
Overføringer | 7 | 23 173 629 | 460 000 | 19 658 369 |
Avskrivninger | 8 | 590 408 | 0 | 580 767 |
Sum driftsutgifter | 261 766 120 | 229 674 440 | 235 699 006 | |
Brutto driftsresultat | 7 475 144 | 5 821 367 | 2 067 828 | |
Finansinntekter | ||||
Renteinntekter og utbytte | 11 | 906 673 | 900 000 | 729 640 |
Sum eksterne finansinntekter | 906 673 | 900 000 | 729 640 | |
Finansutgifter | ||||
Renteutgifter | 12 | 1 516 | 15 000 | 5 085 |
Sum eksterne finansutgifter | 1 516 | 15 000 | 5 085 | |
Resultat eksterne finanstransaksjoner | 905 157 | 885 000 | 724 555 | |
Motpost avskrivninger | 8 | 590 408 | 0 | 580 767 |
Netto driftsresultat | 8 970 710 | 6 706 367 | 3 373 150 | |
Interne finansieringstransaksjoner | ||||
Bruk av tidligere års mindreforbruk | - | - | 3 425 436 | |
Bruk av disposisjonsfond | ||||
Sum bruk av avsetninger | 0 | 0 | 3 425 436 | |
Overført til investeringsregnskapet | 24 | 51 658 | 70 000 | 96 265 |
Avsatt til disposisjonsfond/pensjonsfond | 18, 19 | 4 162 604 | 6 636 346 | 6 702 320 |
Sum avsetninger | 4 214 262 | 6 706 346 | 6 798 585 | |
Regnskapsmessig mindreforbruk | 4 756 448 | 21 | 0 |
Investeringsregnskap 2013 | Noter | R-2013 | B-2013 | R-2012 |
---|---|---|---|---|
Investeringer | ||||
Investeringer i anleggsmidler | 8 | 322 868 | 437 500 | 802 213 |
Utlån og forskutteringer | 9 | 536 890 | 500 000 | 472 422 |
Avdrag på lån | ||||
Avsetninger | ||||
Årets finansieringsbehov | 859 758 | 937 500 | 1 274 635 | |
Finansiert slik | ||||
Inntekter fra salg av anleggsmidler | 8 | 93 000 | 0 | 23 100 |
Sum ekstern finansiering | 93 000 | 0 | 23 100 | |
Overført fra driftsdelen | 24 | 51 658 | 70 000 | 96 265 |
Bruk av avsetninger | 18 | 715 099 | 867 500 | 1 155 270 |
Sum finansiering | 859 758 | 937 500 | 1 274 635 | |
Udekket/udisponert | 0 | 0 | 0 |
Balanse | 31.12.2013 | 31.12.2012 | |
---|---|---|---|
Eiendeler | |||
Anleggsmidler | |||
Utstyr, maskiner og transportmidler | 8 | 3 012 238 | 3 305 086 |
Langsiktige fordringer egenkapital kommunen | 22 | 20 000 000 | 20 000 000 |
Egenkapitalinnskudd KLP | 9 | 5 090 471 | 4 553 581 |
Pensjonsmidler | 10 | 200 075 563 | 182 737 587 |
Sum anleggsmidler | 228 178 272 | 210 596 254 | |
Omløpsmidler | |||
Kundefordringer | 13 | 30 506 754 | 35 052 190 |
Andre kortsiktige fordringer | 14 | 9 393 299 | 8 742 689 |
Premieavvik | 10 | 16 695 590 | 12 532 986 |
Kasse, bankkonto skattetrekk | 15 | 22 052 748 | 13 782 552 |
Sum omløpsmidler | 78 648 391 | 70 110 417 | |
Sum eiendeler | 306 826 663 | 280 706 671 | |
Egenkapital og gjeld | |||
Egenkapital | |||
Disposisjonsfond | 18 | 19 910 773 | 20 447 663 |
Avsetning pensjon/premieavvik | 19 | 15 047 489 | 10 884 885 |
Ubundne investeringsfond | 20 | 1 617 223 | 1 795 433 |
Regnskapsmessig mindreforbruk | 21 | 4 756 448 | 0 |
Kapitalkonto | 22 | −35 177 348 | −32 543 104 |
Sum egenkapital | 6 154 585 | 584 876 | |
Langsiktig gjeld | |||
Pensjonsforpliktelser | 10 | 255 535 736 | 235 675 160 |
Arbeidsgiveravgift av netto forpliktelser | 10 | 7 819 884 | 7 464 198 |
Sum langsiktig gjeld | 263 355 620 | 243 139 358 | |
Kortsiktig gjeld | |||
Leverandørgjeld | 16 | 12 257 056 | 13 546 964 |
Annen kortsiktig gjeld | 17 | 25 059 403 | 23 435 472 |
Sum kortsiktig gjeld | 37 316 459 | 36 982 437 | |
Sum egenkapital og gjeld | 306 826 663 | 280 706 671 |
Stavanger Byggdrift er opprettet fra 01.01.2001 som et kommunalt foretak under Stavanger kommune. Ved opprettelsen overtok foretaket varige driftsmidler fra kommunen. Disse ble overført til regnskapsmessig kontinuitet.
Regnskapet er satt opp i tråd med forskrift om særbudsjett, særregnskap og årsberetning for kommunale og fylkeskommunale foretak fastsatt av krd. 24.08.2006 med hjemmel i kommuneloven av 25.09.1992 nr. 107 § 46 nr. 8, §48 nr. 6 og §75.
Følgende grunnleggende regnskapsprinsipper er anvendt, jfr forskriftens §7:
Årsverk | R-2013 | R-2012 | R-2011 |
---|---|---|---|
Antall årsverk | 255 | 251 | 251 |
Det er i år utbetalt kr 907 538 til daglig leder. Avsetning til pensjonspremie utgjør kr 77 877.
Lønnsjustering for daglig leder 2013 vil bli etterbetalt i 2014.
Total styregodtgjørelse er kr 245 119, herav kr 59 211 til styreleder. Det er for 2013 utgiftsført kr 108 588 – i revisjonshonorar.
Selskapet har ikke lån- og sikkerhetsstillelser.
Overføringer med krav til motytelse | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Salg til kommunen | 231 103 533 | 203 208 219 |
Salg til foretak | 3 584 892 | 2 753 872 |
Komp for mva på anskaffelser | 22 777 935 | 19 802 162 |
Eksterne overføringer* | 5 959 220 | 6 244 641 |
Tilretteleggingstilskudd fra NAV | 149 181 | 90 079 |
Andre salgs- og leieinntekter** | 5 485 814 | 5 469 922 |
269 060 575 | 237 568 895 | |
Herav nærstående parter | 257 466 360 | 225 764 253 |
*Eksterne overføringer: Det aller meste gjelder refusjon syke- og svangerskapspenger (kr 75 066 gjelder lærlingtilskudd)
** | R-2013 |
---|---|
Div. småinntekter og div. trekk ansatte | 138 000 |
Opprydning gamle restanser *** | 392 000 |
Kontert som salg til private, herunder mat til sykehjem og renhold | 4 956 000 |
5 486 000 | |
***Herunder: | |
Korrigert inntektsføring tidligere års krav mot NAV | 135 000 |
Inntektsf. fra balansekonto "avsetn. tap utest. fordringer" | 257 000 |
Bokført som andre avgiftsfrie inntekter ifbm. opprydding gamle restanser, jf. note 7 | 392 000 |
Andre overføringer | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Tilretteleggingstilskudd/seniortiltak fra kommunen | 180 690 | 197 939 |
180 690 | 197 939 | |
Herav nærstående parter | 180 690 | 197 939 |
Det er registrert følgende lønnsutgifter de to siste årene inklusiv sosiale utgifter:
Lønnskostnader | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Lønn ansatte | 104 889 253 | 96 848 027 |
Sosiale utgifter: | ||
Arbeidsgiveravgift | 15 571 282 | 14 461 609 |
Pensjonskostnader | 11 574 328 | 12 279 007 |
Forsikringer | 178 717 | 247 175 |
Sum | 27 324 327 | 26 987 790 |
Sum lønnskostnader | 132 213 581 | 123 835 817 |
Varer og tjenester som inngår i foretakets tjenesteproduksjon | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Kontorkostnader | 2 509 966 | 2 040 518 |
Annonser/reklame/representasjon | 141 016 | 51 258 |
Kurs/reiser* | 487 848 | 491 087 |
Transportutgifter | 5 185 841 | 4 695 884 |
Husleie/avgifter | 1 020 833 | 991 693 |
Møbler/inventar/utstyr | 723 655 | 696 120 |
Vedlikehold/materialkjøp** | 77 484 774 | 66 205 337 |
Konsulenttjenester | 1 490 320 | 717 300 |
Matvarer/varm mat | 13 597 435 | 12 226 570 |
102 641 688 | 88 115 768 |
Overskriften er forhåndsbestemt. Dette gjelder varer og tjenester som inngår i/erstatter foretakets tjenesteprodusjon, eksterne leverandører.
* Herav utgjør bilgodtgjørelse kr 325 659
** Det meste av dette er viderefakturert kunde
Kjøp av tjenester som erstatter tjenesteproduksjonen | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Kjøp fra kommunen | 1 899 363 *1 | 2 065 926 |
Kjøp fra foretak | 126 575 *2 | 225 064 |
Kjøp fra IKS der kommunen selv er deltaker | 139 996 *3 | 251 467 |
Regnskapstjenester | 980 880 *4 | 965 827 |
sum | 3 146 814 | 3 508 285 |
Overskriften er forhåndsbestemt. Gjelder varer og tjenester som ingår i erstatter foretakets tjenesteproduksjon – interne leverandører.
*1 Anslagsvis en tredjedel er viderefakturert kunde. Resterende gjelder i hovedsak husleie og strøm til kjøkkenet på Stokka, arkivtjenester, IT-kjøp samt OU-midler.
*2 Det meste er viderefakturert kunde.
*3 Gjelder nesten utelukkende revisjonshonorar.
*4 Regnskapstjenester, ikke viderefakturert.
Overføringer | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Momskompensasjon | 22 713 362 | 19 641 720 |
Tap på krav | 460 267 | 16 649 |
23 173 629 | 19 658 369 |
Sak mellom Stavanger kommune og Skatt Vest vedr. momskompensasjon på boliger er ennå ikke avgjort. Stavanger byggdrift KF har likevel fått postert full kompensasjon i sitt regnskap og det forutsettes at foretaket holdes skadesløst.
Tap på krav kr 460 267 gjelder opprydning i tidligere års krav mot NAV. Resultateffekten blir i stor grad oppveid av inntektsføring av kr 392 000 i Andre avgiftsfrie inntekter, under andre salgs- og leieinntekter, jf. note 2.
Spesifikasjon av varige midler | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Anskaffelseskostnad 1/1 | 7 481 505 | 7 214 922 |
Tilgang *1 | 322 864 | 802 213 |
Avgang *2 | −813 090 | −535 629 |
Akk. avskrivninger 31/12 | −3 979 041 | −4 176 419 |
Bokført verdi 31/12 | 3 012 238 | 3 305 087 |
Årets avskrivning | 590 408 | 580 767 |
Avskrivningssats | 10 % | 10 % |
1* gjelder: | ||
1 stk vacummaskin - kjøkken | 109 536 | |
17 stk maskiner - renhold | 213 328 | |
322 864 | ||
2* gjelder: | ||
1 stk lift | −306 270 | |
4 stk Fiat biler | −506 820 | |
−813 090 |
Egenkapitalinnskudd KLP | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
I.B. | 4 553 581 | 4 081 159 |
Egenkapitaltilskudd KLP. | 536 890 | 472 422 |
U.B. | 5 090 471 | 4 553 581 |
Stavanger Byggdrift sitt pensjonsansvar i forhold til den ordinære tariffestede tjenestepensjonsordningen er dekket gjennom pensjonsordning i Kommunale Landspensjonskasse KLP. Tjenestepensjonsordningene gir ved full opptjening en alderspensjon som sammen med folketrygdens ytelser utgjør en samlet bruttopensjon på inntil 66% av pensjonsgrunnlaget. Framtidig pensjonsytelse blir beregnet ut fra antall opptjeningsår og lønnsnivået ved pensjonsalder. Ordningen sikrer en brutto uførepensjon på samme nivå som alderspensjon og omfatter i tillegg ektefellepensjon og barnepensjon. De ansatte har også rett til AFP etter bestemte regler. AFP er ikke forsikringsmessig dekket og det er ikke avsatt midler i forsikringsordningene til fremtidige AFP-pensjoner. Som en del av den årlige pensjonsutgiften er det i år innbetalt kr 5 156 180 – til reguleringspremie, i tillegg til dette kommer arbeidsgiveravgift.
Selskapet dekker også dette året utgiftene til reguleringspremie selv.
Selskapet har hatt utgifter til AFP med kr 1 593 726 ,-
Spesifikasjon av pensjon | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Økonomiske forutsetninger | ||
Diskonteringsrente | 4,00 % | 4,50 % |
Forventet lønnsvekst | 2,87 % | 3,16 % |
Forventet G regulering | 2,87 % | 3,16 % |
Forventet avkastning | 5,00 % | 5,50 % |
Årets netto pensjonskostnader spesifisert | ||
Nåverdi av årets pensjonsopptjening | 10 792 987 | 11 650 677 |
Rentekostnad av påløpt pensjonsforpliktelse | 10 024 213 | 10 336 911 |
Forventet avkastning på pensjonsmidlene | −9 383 305 | −9 285 157 |
Adm.kostnader | 798 551 | 670 036 |
Netto pensjonskostnader (inkl adm.kostn.) | 12 232 446 | 13 372 467 |
Pensjonsmidler, pensjonsforpliktelser og beregnet akkumulert premieavvik | ||
Pensjonsmidler pr. 31.12.2013 | 200 075 563 | 182 737 587 |
Brutto pensjonsforpliktelse pr. 31.12.2013 | 255 535 736 | 235 675 160 |
Netto pensjonsforpliktelser | 55 460 173 | 52 937 573 |
Arbeidsgiveravgift av netto forpliktelse | 7 819 884 | 7 464 199 |
Akkumulert premieavvik | 14 632 421 | 10 984 214 |
Arbeidsgiveravgift av premieavvik | 2 063 169 | 1 548 774 |
Spesifikasjon av estimatavvik | ||
Faktisk forpliktelse | 244 906 161 | 222 429 331 |
Estimert forpliktelse | −235 675 160 | −221 942 003 |
Estimatavvik forpliktelse IB 1.1. | 9 231 001 | 487 328 |
Akkumulert avvik tidl år IB 1.1. | 0 | 0 |
Amortisert avvik i år | 9 231 001 | 487 328 |
Gj st samlet avvik forpliktelse UB 31.12 | 0 | 0 |
Estimerte pensjonsmidler | 182 737 587 | 172 678 474 |
Faktiske pensjonsmidler | −184 639 925 | −164 189 628 |
Estimatavvik midler IB 1.1. | −1 902 338 | 8 488 846 |
Akkumulert avvik tidl år IB 1.1. | ||
Amortisert avvik i år | −1 902 338 | 8 488 846 |
Gj st samlet avvik midler UB 31.12 | 0 | 0 |
Det ble fra 2011 gjort endring i regnskapsforskriften § 13 om regnskapsføring av pensjon i kommuner og fylkeskommuner. Estimatavvik skal balanseføres fullt ut fra og med 2011, herunder tidligere års estimatavvik.
Tidligere år har estimatavvik vært amortisert etter 15-årsregelen, uten saldoføring i balansen.
Årets premie er redusert med overføring fra premiefond med kr 927 846,-.
Renteinntekter | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Renter av bankinnskudd | 906 673 | 729 640 |
Renteutgifter | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Forsinkelsesrenter, andre renteutgifter | 1 516 | 5 085 |
Kundefordringer | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Kundefordringer Stavanger kommune | 29 734 459 | 34 474 198 |
Kundefordringer foretak | 305 528 | 305 528 |
Eksterne kundefordringer | 661 412 | 661 412 |
Avsetning tap* | −250 000 | −507 022 |
Kundefordringer for mye utbetalt lønn | 55 355 | 118 074 |
30 506 754 | 35 052 190 | |
Herav nærstående parter: | 30 039 987 | 34 779 726 |
*Avsetning til tap ble i 2013 redusert med 257 000 i forbindelse med opprydning i krav mot NAV vedr. tidligere år – se også note 2.
Andre kortsiktige fordringer | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Depositum Felleskjøpet | 136 689 | 132 067 |
Fordring lønn* | −51 181 | −164 196 |
Refusjon syke-/svangerskapspermisjon | 739 031 | 1 222 919 |
Til gode mva komp 6 termin | 4 798 572 | 4 789 167 |
Anordning inntekter** | 3 770 189 | 2 762 732 |
9 393 299 | 8 742 689 | |
*Negativ saldo skyldes motpostering av kundefordringer for mye utbetalt lønn kr 55 355 (jf. note 13), dvs. fakturert, men balanseført i stedet for inntektsføring. | ||
**Spesifikasjon anordning inntekter: | ||
Inntekter Stavanger kommune | 3 910 447 | 2 409 775 |
Inntekter foretak | 29 960 | 135 586 |
Inntekter private kunder | 3 353 | 24 610 |
Nettoeffekt manuelle anordninger*** | −173 571 | 192 761 |
3 770 189 | 2 762 732 | |
***Nettoeffekt manuelle anordninger: | ||
Anordning lønn | −278 575 | |
Anordning utgifter eksterne leverandører | −5 838 | |
Forskuddsbetalt forsikringer/lisenser | 110 842 | |
−173 571 |
Skyldig forskuddstrekk blir ved hver lønnskjøring overført til egen konto for skattetrekk.
Skyldig skattetrekk pr 31.12.2013 utgjør kr 3 592 559.
Leverandørgjeld | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Leverandørgjeld nærstående parter: | ||
Leverandørgjeld Stavanger kommune | 136 481 | 1 026 981 |
Leverandørgjeld foretak | 37 328 | 197 316 |
Sum | 173 809 | 1 224 297 |
Ekstern leverandørgjeld: | 12 083 247 | 12 322 667 |
Sum leverandørgjeld | 12 257 056 | 13 546 964 |
Annen kortsiktig gjeld | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Avsatte feriepenger | 11 238 764 | 10 381 529 |
Skyldig arbeidsgiveravgift | 3 394 058 | 3 594 351 |
Arbeidsgiveravgift av avsatte feriepenger | 1 582 842 | 1 466 668 |
Skyldig skattetrekk | 3 592 559 | 3 656 711 |
Skylding påleggstrekk | 3 663 | 6 000 |
Diverse kortsiktig gjeld | 8 000 | 6 166 |
Mva | 162 655 | 83 905 |
Sum anordninger | 4 916 861 | 4 080 142 |
Tilfeldig kortsiktig gjeld | 160 000 | 160 000 |
25 059 403 | 23 435 472 | |
Spesifikasjon anordning utgifter. (se note 14 vedr. manuelle anordninger): | ||
Anordning utgifter Stavanger kommune | 258 598 | 228 632 |
Anordning utgifter kommunale foretak | 27 340 | |
Anordning utgifter eksterne leverandører | 3 756 598 | 2 920 269 |
Anordning lønn | 901 665 | 903 901 |
4 916 861 | 4 080 142 |
Disposisjonsfond | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
IB | 20 447 663 | 17 494 650 |
Bruk av disposisjonsfond | −536 890 | −472 422 |
Avsetning | 3 425 436 | |
U.B | 19 910 773 | 20 447 663 |
Avsetning pensjon/premieavvik | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
IB | 10 884 885 | 7 608 000 |
Bruk av pensjon/premieavvik | 0 | 0 |
Avsetning* | 4 162 604 | 3 276 885 |
UB | 15 047 489 | 10 884 885 |
*Det ble før avslutning av årsregnskapet gjort avsetning til pensjonsfond med kr 4 162 604 til dekning av årets endring i akkumulert premieavvik (se note 10), jf. vedtak i styresak 36/12 og 29/13.
Ubundne investeringsfond | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
I.B | 1 795 433 | 2 478 281 |
Avsetning til investeringsfond | ||
Bruk av ubundne investeringsfond | −178 209 | −682 848 |
1 617 224 | 1 795 433 |
Avsetning ble gjort i 2008 og 2010 fra regnskapsmessig mindreforbruk de foregående år, dvs. før veileder av 2011 som begrenser fondsavsetninger.
Regnskapsmessig mindreforbruk | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Årets mindreforbruk | 4 756 448 | 0 |
Totalt mindreforbruk til disponering | 4 756 448 | 0 |
Kapitalkonto | R-2013 | R-2012 |
---|---|---|
Debet | ||
IB | 35 848 190 | 52 128 528 |
Nåverdi årets pensj.opptjening | 10 792 987 | 11 650 677 |
Påløpt rentekostnad av pensjonsforpliktelse | 10 024 213 | 10 336 911 |
Amortisert estimatavvik - forpliktelse | 9 231 001 | 487 328 |
Utbetalte pensjoner | 10 187 625 | 8 741 759 |
Amortisert estimatavvik | 8 488 846 | |
Arbeidsgiveravgift av netto pensjonsforpliktelse | 7 819 884 | 7 464 198 |
Regnskapsmessig avskr. | 590 408 | 580 767 |
Salg 2013 | 25 304 | |
Sum debet | 84 519 612 | 99 879 014 |
Kredit | ||
IB | 3 305 086 | 3 083 640 |
Utbetalte pensjoner | 10 187 625 | 8 741 759 |
Forventet avkastning på pensjonsmidlene | 9 383 305 | 9 285 157 |
Premieinnbetaling ekskl. adm. kostnader | 16 239 958 | 18 004 561 |
Egenkapitaltilskudd 31.12.12 | 536 890 | 472 422 |
Amortisert estimatavvik | 1 902 338 | |
Anskaffet 2013 | 322 864 | 802 213 |
Tilbakeført arb.giv.avgift | 7 464 198 | 6 946 158 |
Styrking av egenkapital | 20 000 000 | |
UB | 35 177 348 | 32 543 104 |
Sum kredit | 84 519 612 | 99 879 014 |
Informasjon vedr. langsiktige fordringer egenkapital kommunen:
På grunn endret amortiseringstid for estimatavvikforpliktelse fra 15 til 1 år var foretakets egenkapital negativ per 31.12.2011.
For å bøte på dette vedtok bystyret i sak 41/12 å styrke egenkapitalen med kr 20 000 000, som ble postert som økning på Stavanger byggdrift sin kapitalkonto i 2012.
Føringen ble gjort i hht. KRS nr 10 som ren balanseføring, og hadde ingen resultateffekt.
Endring i arbeidskapital | R-2013 | R-2012 | Endring |
---|---|---|---|
Balanseregnskapet: | |||
Omløpsmidler | 78 648 391 | 70 110 417 | 8 537 974 |
Kortsiktig gjeld | 37 316 459 | 36 982 437 | −334 022 |
Arbeidskapital | 41 331 933 | 33 127 981 | 8 203 952 |
Anskaffelse av midler: | |||
Drifts- og investeringsregnskapet: | |||
Inntekter driftsdel | 269 241 265 | ||
Inntekter investeringsdel | 93 000 | ||
Innbetalinger ved eksterne finanstransaksjoner | 906 673 | ||
Sum anskaffelse av midler | 270 240 938 | 0 | 270 240 938 |
Anvendelse av midler: | |||
Utgifter driftsdel | 261 175 712 | ||
Utgifter investeringsdel | 322 868 | ||
Utbetaling ved eksterne finanstransaksjoner | 538 406 | ||
Sum anvendelse av midler | 262 036 985 | 0 | 262 036 985 |
Anskaffelse - anvendelse av midler | 8 203 952 |
I 2013 skal 80% av all mva-kompensasjon vedr anleggsmidler overføres til investeringsregnskapet. Sum mva-kompensasjon mottatt vedr anleggsmidler i 2013 er kr 64 573.
Varelageret for avdeling kjøkken balanseføres ikke. Opptelling nærmest mulig 31.12.2013 viste imidlertid en totalverdi på kr 608 446 når ferdige middagsporsjoner verdsettes til 70% av salgsverdi.
Tilsvarende tall per 31.12.2012 var kr 460 373.
Til Stavanger bystyre
Vi har revidert særregnskapet for Stavanger Byggdrift KF, som viser et netto driftsresultat på kr 8 970 710 og et regnskapsmessig mindreforbruk på kr 4 756 448. Særregnskapet består av balanse per 31. desember 2013, driftsregnskap, investeringsregnskap og økonomiske oversikter for regnskapsåret avsluttet per denne datoen, og en beskrivelse av vesentlige anvendte regnskapsprinsipper og andre noteopplysninger.
Styret og daglig leders ansvar for årsregnskapet
Styret og daglig leder er ansvarlig for å utarbeide særregnskapet og for at det gir en dekkende fremstilling i samsvar med lov, forskrift og god kommunal regnskapsskikk, og for slik intern kontroll som styret og daglig leder finner nødvendig for å muliggjøre utarbeidelsen av et særregnskap som ikke inneholder vesentlig feilinformasjon, verken som følge av misligheter eller feil.
Revisors oppgaver og plikter
Vår oppgave er å gi uttrykk for en mening om dette særregnskapet på bakgrunn av vår revisjon. Vi har gjennomført revisjonen i samsvar med lov, forskrift og god kommunal revisjonsskikk i Norge, herunder International Standards on Auditing. Revisjonsstandardene krever at vi etterlever etiske krav og planlegger og gjennomfører revisjonen for å oppnå betryggende sikkerhet for at årsregnskapet ikke inneholder vesentlig feilinformasjon.
En revisjon innebærer utførelse av handlinger for å innhente revisjonsbevis for beløpene og opplysningene i årsregnskapet. De valgte handlingene avhenger av revisors skjønn, herunder vurderingen av risikoene for at særregnskapet inneholder vesentlig feilinformasjon, enten det skyldes misligheter eller feil. Ved en slik risikovurdering tar revisor hensyn til den interne kontrollen som er relevant for foretakets utarbeidelse av et særregnskap som gir en dekkende fremstilling. Formålet er å utforme revisjonshandlinger som er hensiktsmessige etter omstendighetene, men ikke for å gi uttrykk for en mening om effektiviteten av foretakets interne kontroll. En revisjon omfatter også en vurdering av om de anvendte regnskapsprinsippene er hensiktsmessige og om regnskapsestimatene utarbeidet av ledelsen er rimelige, samt en vurdering av den samlede presentasjonen av særregnskapet.
Etter vår oppfatning er innhentet revisjonsbevis tilstrekkelig og hensiktsmessig som grunnlag for vår konklusjon.
Konklusjon
Etter vår mening er årsregnskapet avgitt i samsvar med lov og forskrifter og gir en dekkende fremstilling av den finansielle stillingen til Stavanger Byggdrift KF per 31. desember 2013, og av resultatet for regnskapsåret som ble avsluttet per denne datoen i samsvar med lov, forskrift og god kommunal regnskapsskikk.
Konklusjon om særbudsjett
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, mener vi at de disposisjoner som ligger til grunn for særregnskapet er i samsvar med budsjettvedtak, og at beløpene i særregnskapet stemmer med regulert budsjett.
Konklusjon om årsberetningen
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, mener vi at opplysningene i årsberetningen om særregnskapet er konsistente med særregnskapet og er i samsvar med lov og forskrifter.
Konklusjon om registrering og dokumentasjon
Basert på vår revisjon av særregnskapet som beskrevet ovenfor, og kontrollhandlinger vi har funnet nødvendig i henhold til internasjonal standard for attestasjonsoppdrag (ISAE) 3000 «Attestasjonsoppdrag som ikke er revisjon eller begrenset revisjon av historisk finansiell informasjon», mener vi at ledelsen har oppfylt sin plikt til å sørge for ordentlig og oversiktlig registrering og dokumentasjon av foretakets regnskapsopplysninger i samsvar med lov og god bokføringsskikk i Norge.
Stavanger, 13.3.2014
Rogaland Revisjon IKS
Cicel T. Aarrestad
Revisjonsdirektør/
statsautorisert revisor
Denne siden ble sist oppdatert 16. September 2014, 10:52.